Accor vs Airbnb

Noua tendinţă a consumului de colaborare a zguduit multe companii, în special cele din industria hotelieră şi a turismului. Cu companii precum BlablacarAirbnb şiUber agitând sectorul pe care îl ştiam, cum reacţionează jucătorii care operează deja în el în faţa acestor noi competitori. Les Mardis ESSEC, asociaţia studenţilor a École Supérieure des Sciences Économiques et Commerciales, a găzduit dezbaterea în care Sébastien Bazin, CEO-ul  Accor Group, şi Olivier Grémillon, director executiv pentru EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) al Airbnb au explicat cum vede fiecare companie pe cealaltă.

Accor şi Airbnb se adresează unor pieţe similare, dar diferă în mod substanţial în ceea ce priveşte furnizarea de servicii. Sunt într-adevăr concurenţi? Atât Bazin cât şi Grémillon sunt de acord, că fără îndoială, nu sunt. De fapt, ambii semnalează că cele două companii sunt complementare, după cum arată situaţia pieţei din Paris. Airbnb are peste 44.000 de apartamente în capitala franceză, dar rezultatele grupului Accor rămân deosebit de bune.

Bazin spune că atât timp cât utilizatorii Airbnb rămân loiali conceptului iniţial şi nu utilizează platforma pentru uz industrial sau comercial, Accor se va adapta mediului în schimbare în care centrul este clientul şi răspunsul său este emoţional. De fapt, Airbnb a fost uneori o sursă de inspiraţie pentru grupul francez.

Conform lui Bazin, succesul lui Airbnb poate fi explicat prin creşterea anuală de 5% a călătoriilor internaţionale, deşi creşterea hotelurilor a fost modestă, de 2%.

Unul dintre aspecte care este fundamental diferit în ambele companii este costul lor de capital. Pieţele de capital par să aprecieze Airbnb pe baza volumului de călători şi clicks, în timp ce Accor este apreciat pentru profitul şi veniturile sale. Prin urmare, capitalizarea pe piaţă a Airbnb este mai mare decât cea a Accor, deşi aceasta nu are nici un activ imobliar. Acest teren de joc inegal reprezintă o provocare pentru lanţ, deoarece este vorba despre a creşte şi a avansa la fel de repede ca site-ul P2P, dar este limitat de greutatea sa.

 De la stânga la dreapta, Sébastien Bazin, Olivier Grémillon şi membrii Les Mardis ESSEC Louis Béal şi Clara Vilarem. Fotografie: Les Mardis ESSEC.

De la stânga la dreapta, Sébastien Bazin, Olivier Grémillon şi membrii Les Mardis ESSEC Louis Béal şi Clara Vilarem. Fotografie: Les Mardis ESSEC.

Şi aprofundând deja despre cât de diferite sunt cele două servicii şi produse, ar trebui să fie reglementate de aceleaşi legi dacă oferă practic acelaşi lucru? Încă o dată Bazin şi Grémillon sunt de acord că nu. Cum este vorba produse diferite nu pot fi reglementate de aceleaşi norme. Propietarii Airbnb îşi plătesc impozitele pe venit, în timp ce pentru companiile de ospitalitate sunt impozite pe profit.

Bazin afirmă, de asemenea, că nu există nici un interes în a lupta împotriva Airbnb din motive fiscale, atât timp cât compania rămâne fidelă spiritului original de a oferi o şedere locală cu experienţe locale călătorilor. Din această perspectivă, Accor este un lanţ hotelier care încearcă să dezvolte dimensiunea lor tehnologică, în timp ce Airbnb este o companie de tehnologie care încearcă să-şi îmbunătăţească experienţa de cazare.

Airbnb este în esenţă o companie de tehnologie cu sale puternic dezvoltate în domeniul digital. Poate Accor s-o prindă din urmă? Istoric lanţurile hoteliere s-au concetrat pe produs şi construirea de brand, deşi din 2005 sectorul a cunoscut schimbări rapide cu intrarea pe piaţa de companii, cum ar fi Expedia şi Orbitz, înlocuind canalele de distribuţie tradiţionale şi reducând marjele lor de profit.

Bazin este de acord că industria nu a reacţionat suficient de rapid la această schimbare şi acum Airbnb, spre deosebire de Orbitz sau Kayak, prezintă o ameninţare reală la modelul existent în industria hotelieră profitând de economia de colaborare. Lui Accor nu îi rămâne altă alternativă decât să nu mai fie un spectator şi să devină un actor.

Grémillon a menţionat că Airbnb este o companie axată pe proiectare, de exemplu, cheltuind mulţi bani şi trimiţând fotografi profesionişti să facă fotografii în mai mult de 50% din locurile din marile orase. Compania este mai proactivă, dinamică şi mai uşoară decât companii ca Accor şi profită de abilitatea sa de a acţiona rapid şi de a genera mişcare în orice moment şi fiind foarte eficientă în costuri.

Accor descrie şapte paşi care fac parte din experienţa de călătorie: idea, selecţia, rezervarea, planificarea, călătoria sau sejurul, împărtăşirea experienţei şi fidelizarea. Lanţul doreşte să lucreze din greu pentru a fi prezent mai departe de al cincilea pas (călătoria sau sejurul) şi a fi parte din proces de la început. Pentru a reuşi acest lucru trebuie să nu se mai concentreze pe aspectul comercial ci să construiască în loc o relaţie emoţională cu clienţii săi, atât cei existenţi cât şi cei potenţiali.

 

Prin urmare, ce le pregateşte viitorul celor două companii?

Pentru Airbnb, potrivit lui Grémillon, o creştere puternică. El estimează, de exemplu, ca va depăşi cele 900.000 de apartamente in Paris în viitorul apropiat. Piaţa chineză este, de asemenea, în centrul atenţiei, deşi reprezintă provocări importante deoarece trebuie să reconsidere colaborarea sa cu Google înainte de a intra pe această piaţă.

Airbnb doreşte, de asemenea, să-şi extindă serviciile pentru a acoperi mai multe aspecte ale experienţei de călătorie, aşa cum am avansat în ‘Hoteluri vs. Airbnb: al doilea atac‘, dar desigur fără a oferi mai multe detalii. Bazin vede viitorul Accor bazat pe adaptabilitatea sa.

Informaţiile de referinţă sunt disponibile pe Hospitality Net.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply