UE aprobă schimbarea legislaţiei privind pachetele turistice

Miniştrii industriei din UE au dat săptămâna trecută aprobarea finală acordului la care a ajuns Parlamentul European pentru modificarea legislaţiei privind pachetele turistice, în special în ceea ce priveşte vânzările pe internet, şi pentru că în cazuri de circumstanţe “inevitabile” şi “imprevizibile”, cum ar fi dezastre naturale sau atacuri teroriste care împiedică turistul să se întoarcă la timp acasă, organizatorul plăteste până la trei nopţi de hotel.

În cele din urmă, şi după mai mult de un an de studiu şi de respingere din partea sectorului, miniştrii au aprobat acordul la care au ajuns Parlamentul şi Guvernele celor 28. UE indică faptul că acest acord are drept scop consolidarea protecţiei consumatorilor care cumpără pachete turistice personalizate – formate, de exemplu, din zbor, hotel şi închirieri de maşini- prin intermediul Internetului. Aceşti turişti (120 de milioane, potrivit calculelor făcute de Bruxelles) vor fi de acum înainte acoperite de normele UE care garantează repatrierea în cazul falimentului unui operator de turism.

Standardul introduce, de asemenea, controale mai stricte privind creşterea preţurilor, de exemplu, pentru creşteri ale preţurilor la combustibil, care nu va putea depăşi 8%. Dacă este depăşit acest prag, turistul poate anula contractul. Dacă circumstanţe “inevitabile” şi “imprevizibile”, cum ar fi dezastre naturale sau atacuri teroriste, impiedică turistul să se întoarcă la timp acasă, organizatorul va trebui să plătească până la trei nopţi de hotel.

Înainte ca turiştii să încheie orice tip de contract pe Internet, organizatorii şi vânzătorii vor trebui să clarfice faptul că ceea ce se cumpără este un pachet şi să îi informeze cu privire la drepturile lor, potrivit acordului. Informaţiile trebuie să includă numele a cel puţin o parte responsabilă şi un număr de urgenţă. Textul final urmează să fie confirmat în următoarele zile atât de Parlamentul European cât şi de Guverne.

Respingere din partea sectorului

În acest sens, trebuie reamintit ceea ce am avansat pe evisionturism cu privire la acest proces şi respingerea generată în sector. Şi, deşi intenţia iniţială a promotorilor modificării legislaţiei era ca organizatorul să asume costul a cinci nopţi de hotel în caz de circumstante “inevitabile” şi “imprevizibile”, în loc de cele trei aprobate, industria şi-a exprimat respingerea faţă de acestea.

Asociaţia de agenţii britanice ABTA a declarat că legislaţia este nedreaptă având în vedere că nu include angajamentul unelor site-uri, în special cele ale companiilor aeriene, deoarece acestea nu sunt în domeniul de aplicare al Directivei. Asociaţia consideră că a include aceste site-uri este esenţial pentru a “asigura o extindere eficientă şi consecventă a protecţiei consumatorilor, care să fie dreaptă cu companiile turistice”.

Pentru asociaţia germană de agenţii şi turoperatori DRV, obligaţia organizatorului de a gestiona o cazare similară celei rezervate iniţial sau a plăti un sejur este un cost mare pentru turoperatori. Ei consideră că această obligaţie ar însemna “o povară suplimentară disproporţionată pentru operatorii de turism”.

Pentru European Tour Operators Association (ETOA) reforma este în mod clar “greşită”, acest fapt fiind demnostrat de cele 435 de amendamente primite. Pentru această asociaţie o reformă a legislaţiei este în mod clar necesară, deoarece cea actuală, elaborată acum mai bine de două decenii, a devenit o încurcătură legală cu prevederi “nepractice, inaplicabile şi care generează multe dispute legale”.

Din partea asociaţiei de agenţii de turism din Spania (CEAV), Eva Blasco asigură că “poziţia oficială a CEAV este că dorim ca această directivă să echivaleze obligaţiile diferitilor actori de pe piaţa turismului. Adică, o agenţie sau un operator de turism să nu aibă mai multe obligaţii decât are o companie aeriană dacă această companie da faliment, pentru că în prezent organizatorul are mai multe obligaţii decât compania aeriană”.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply