Turcia, noul gigant turistic cel mai temut de destinaţiile din Marea Mediterană

“În următorii doi ani este corect să afirmăm că se va intensifica concurenţa cu incorporarea a 115.542 de paturi, în 341 de noi hoteluri, care vor fi puse în funcţiune, şi avem nevoie de acces la noi pieţe”, spune Federaţia de Hoteluri din Turcia, Turofed, în raportul său din 2015.

Evoluţia Turciei din ultimul deceniu a fost spectaculoasă: din cele 17 milioane de turişti străini care a primit în anul 2004 a făcut un salt uriaă la 36,8 milioane înregistrate în 2014.

O mare parte a creşterii din Turcia se bazează tocmai pe acelaşi segment, unde se concentrează mare parte din turismul din Mare Mediterană: soare şi plajă.

Destinaţia sa stea este regiunea Antalya, o staţiune gigant de pe costa mediteraneană care a primit anul trecut aproape 12 milioane de turişti străini.

Târgul ITB de la Berlin, care a avut loc în luna martie, Turcia ocupă cel mai mare pavilion al târgului, cu un total de 120 de expozanţi, în principal companiile hoteliere. A se vedea, de asemenea, Video: Turcia la ITB Berlin.

Nu este surprinzător că Germania este principala piaţă emitentă de turişti, cu 5,2 milioane de turişti primiţi anul trecut, cu 4% mai mult.

Şi încă un an, la târgul de la Berlin au fost prezentate zeci de noi proiecte hoteliere  deschise recent sau în faza de construcţie de pe coasta Turciei.

O bună parte din turiştii din nordul şi centrul Europei care optează pentru vacanţe de plajă în Riviera turcă sunt cazaţi în hoteluri din ce în ce mai mari şi mai spectaculoase, de multe ori pe malul mării, cu instalaţii sportive, etc. , care în plus vor fi comercializate în regim all inclusive sau “ultra all inclusive”.

   Unul dintre hotelurile care se construiesc pe costa mediteraneană a Turciei, al brandului Sueno.

Unul dintre hotelurile care se construiesc pe costa mediteraneană a Turciei, al brandului Sueno.

Oferta continuă să crească datorită Legii de Stimulare a Turismului, de care au beneficiat în 2014 sute de noi proiecte.

Potrivit Turofed, lista oficială de cereri din Ministerul Culturii şi Turismului include 208 proiecte în Antalia; 33 în Mugla, 17 în  Aydin şi încă 16 în oraşul Izmir. “Investiţiile care au fost făcute în Antalya se referă, în general, la hotelurile de 5 stele”, spune acest patronat de afaceri.

Cu această avalanşă de proiecte în curs, Turofed estimează că în următorii doi ani la oferta de cazare din Turcia va creşte cu 341 de hoteluri, care vor adăuga 58.321 de camere.

 

De la a fi spioni la a fi spionaţi

Potrivit lui Antonio Garzón Beckmann, care a lucrat ca director de hoteluri în Insulele Canare şi, în prezent este consultant de turism, “la începutul deceniului 2000 mai mulţi hotelieri turci au vizitat Spania pentru a vedea modelul nostru şi a trage concluzii. Acum, după 15 ani, este invers”.

El a efectuat un studiu privind hotelurile de pe coasta turcă, după ce a călătorit în această destinaţie în 2012 la comanda CATPE (Centrul Atlantic de Gândire Strategică) în cadrul raportului privind competitivitatea turismului din Insulele Canare.

Am fost impresionat de creşterea şi calitatea ofertei de cazare turcă, care a stabilit noi standarde şi, în unele segmente, cum ar fi cel familiar, au devenit lideri la nivel mondial“, explică acest expert.

 Instalaţii pentru amatorii de scăldat pe o plajă din Turcia.

Instalaţii pentru amatorii de scăldat pe o plajă din Turcia.

Acesta adaugă că succesul turistic al Turciei se bazează pe mai multe elemente. “Pe primul loc iasă în evidenţă hotelurile prin modernitatea lor – în mare parte sunt clădiri construite în anii 2000 -; locaţia – majoritatea în prima linie de plajă; dimensiuni – sunt obişnuite suprafeţele mai mari de 60.000m2, echipamente hoteliere ca parcuri acvatice şi servicii ca ultra all inclusive”.

“Un alt punct forte este faptul că includ o mulţime de opţiuni culinare în număr de baruri şi restaurante si cu un raport ridicat de personal. În hotelurile de 5 stele “normale” oscila între 0,9 şi 1,1 de angajaţi pe cameră.

În plus, remarcă Garzon, “personalul are un grad ridicat de formare profesională şi pregătire pentru serviciu sau ospitalitate”.

 

Puncte slabe

Cu toate acestea, Turcia este un gigant turistic cu propiile slăbiciuni. De exemplu, şi aşa cum subliniază Turofed, “80% din turiştii care ajung în tara noastră sunt aduşi de cinci turoperatori“.

Asta înseamnă o dependenţă ridicată a sectorului faţă de modelul de comercializare a pachetului turistic.

Pe de altă parte, şi aşa cum indică Antonio Garzon, un alt aspect în care Turcia are un punct slab este cel derivat din starea neterminată a multor infrastructuri. “Acest lucru transformă de multe ori hotelul-resort în hotel-destinaţie, unde clientul găseşte tot, ceea ce ar putea fi pe termen lung fragil din punct de vedere comercial, arătând o dependenţă scăzută de factori externi ai destinaţiei şi, prin urmare, să fie reproductibilă”.

De asemenea, caracterul sezonier a ofertei sale turistice este destul de pronunţată, pentru că sezonul este foarte concentrat pe timpul verii şi pe segmentul de soare şi plajă, deşi a crescut oferta şi promovarea produselor în afara sezonului, astfel încât o mare parte din hotelurile noi sunt deschise tot anul.

“Un alt punct slab este cea mai mare creştere anuală a costurilor de producţie ca urmare a inflaţiei“, avertizează Antonio Garzón.

Un local pe plajă cu mâncare tip buffet, al unui hotel all-inclusive în Turcia.

Un local pe plajă cu mâncare tip buffet, al unui hotel all-inclusive în Turcia.

 

Spre supraofertă?

Cu toate acestea, creşterea mare a ofertei de cazare în Turcia poate duce acum la supracapacitate.

Şi, datorită problemelor cu care se confruntă Rusia, federaţia de hoteluri Turofed estimează că sosirile de turişti ruşi vor scădea cu 30% anul acesta, ceea ce ar duce lacu 1,5 milioane de turişti mai puţini.

Pentru a contracara această scădere, guvernul turc a stabilit un program de stimulente şi de sprijin pentru ca operatorii de turism din Rusia sa menţină zborurile către Turcia în 2015, stabilind o subvenţie de 5.300 de euro pe avion charter.

În plus, în primele luni ale anului 2015 au scăzut şi rezervările din principala sa piaţă sursă, Germania.

Această “încetinire” în rezervări pe care o suferă sectorul turc în Germania pentru vară poate fi legată de situaţia geopolitică delicată din Orientul Mijlociu, având în vedere graniţele extinse pe care le împărtăşeşte Turcia cu Siria şi Irak.

 

Concurent de neoprit

Pe termen mediu şi lung, odată depăşite problemele conjuncturale din 2015 şi 2016, Turcia va rămâne un adversar de temut pentru destinaţiile din Marea Mediterană.

“Turcia nu este doar extrem de competitivă la factorul preţ ci şi la inovare, modernitate şi calitate a serviciilor sale turistice”, spune Anton Garzon.

 

INDICATORI TURISTICI DIN TURCIA

– Veniturile din turism străine din Turcia au crescut cu 6,2% anul trecut, la 32.000 mil. €.

– Sloganul turistic a Turciei, “Home” (acasă), permite să pună în valoare ospitalitatea turcă şi oferă joc pentru mai multe produse: “Home of golf” si “Home of shopping”.

– Principalele pieţe emitente din Turcia sunt Germania (5,2 milioane de turişti anul trecut), Rusia (4,4 mil.), Marea Britanie (2,6 mil.), Iran (1,6 mil.) şi Olanda (1 mil.).

– În clasamentul celor mai vizitate din lume, Turcia şi-a mentinut a şasea pozitie în ultimii trei ani, deşi a continuat să crească în număr de sosiri.

 

 

Sursă: hosteltur.com

 

Leave a Reply