Tehnologie inovatoare pentru a zbura cu mobilitate redusă

Pasagerii care solicită asistenţă specială nu au întotdeauna garanţia de a beneficia de acelaşi drept de a utiliza transportul aerian ca şi restul populaţiei. Cele mai mari provocări sunt în interiorul cabinelor de avion, care nu sunt foarte accesibile. Iar reglementările europene lasă ultimul cuvânt companiilor aeriene. Airbus lucrează cu utilizatorii de scaune rulante pentru a găsi o soluţie inovatoare pentru utilizarea toaletei la bord de către cei cu mobilitate redusă. 

Începând cu 26 iulie 2008 şi după aprobarea Regulamentului (CE) 1107/2006 de către Parlamentul European, furnizarea de servicii de handling la sol persoanelor cu mobilitate redusă (PMR) sau cu dizabilităţi a devenit responsabilitatea aeroporturilor, atât a celor de plecare cât şi a celor de sosire şi de tranzit sau conexiune.

Serviciul vizează pasagerii a căror mobilitate este limitată pentru utilizarea unui mijloc de transport, din cauza unei dizabilitaăţ fizice – senzoriale sau locomotorii, permanentă sau temporară- sau mintală, la o vârstă avansată sau la orice altă cauza a dizabilităţii care necesită o atenţie specială şi adaptarea la nevoile acestor persoane a serviciilor care sunt puse la dispoziţia tuturor pasagerilor.

Tehnologie inovatoare pentru a zbura cu mobilitate redusă

Tehnologie inovatoare pentru a zbura cu mobilitate redusă

Pasagerul este dus de la punctul de întâlnire până la locul său în avion în aeroporturile de plecare şi preluat de către personalul aeroportului de sosire. 

 

Fără bariere

De exemplu, în Spania, în toate aeroporturile ce fac parte din reţeaua Aena există 186 de puncte de întâlnire accesibile pentru pasageri cu mobilitate redusă, 95 de autobuze cu platforme de ridicare sau ambulifts, 100 de furgonete, 1.840 de scaune cu rotile şi aproximativ 1.500 de agenţi de asistenţă care îndeplinesc cerinţele de formare stabilite atât de către managerul aeroportului cât şi de către Comitetul Spaniol al Reprezentanţilor Persoanelor cu Dizabilităţi (CERMI).

În 2016, prin serviciul numit Fără Bariere, reţeaua a servit 1.384.997 de pasageri cu mobilitate redusă, cu 14% mai mult decât în 2015.

Cu toate acestea, deşi aeroporturile îşi asumă responsabilitatea de a facilita pasagerului îmbărcarea până la scaunul său, autorităţile comunitare au lăsat ultimul cuvânt companiilor aeriene, care pot cere persoanelor PMR să zboare însoţiţi  sau chiar să le refuze îmbărcarea din motive de siguranţă. Ceea ce a determinat CERMI şi reprezentanţii europeni ai acestui colectiv să denunţe regulamentul ca discriminatoriu, “dar Uniunea Europeană (UE) îl menţine ca urmare a presiunii industriei transportului aerian“.

 

Dar în avion?

Cealaltă mare dificultate a acestor persoane este lipsa de adaptare şi accesibilitate a cabinelor. Există companii aeriene care au un anumit număr de locuri destinate persoanelor cu mobilitate redusă, situate în imediata apropiere a coridoarelor şi echipate cu un mecanism de ridicare a cotierei pentru a facilita mobilitatea pasagerului, dar asta e maximul ce oferă.

Un număr mic de companii au scaune cu rotile, dar doar pentu zborurile pe distanţe lungi, deoarece acestea sunt operate de avioane cu coridoare oarecum mai spaţioase. Cu toate acestea, în zborurile de scurt şi mediu curier, care sunt cea mai mare parte, nu există scaun sau spaţiu. De fapt, este neobişnuit să spunem că descrierea pe care unii pasageri o fac despre cum sunt duşi la baie, purtaţi între doua sau trei persoane, având grijă să nu lovească cu picioarele capul altor pasageri, pe scurt, un moment pe care îl consideră foarte umilitor. Iar alternativa nu poate fi să nu călătoreşti.

 

Libertatea de a zbura

Airbus explorează în prezent o nouă inovaţie în cabina pentru pasagerii cu mobilitate redusă. Producătorul aeronautic european afirmă că “a face posibilă libertatea de a zbura este una dintre valorile fundamentale ale Airbus”, şi unul dintre principalele motive pentru care compania lucrează cu utilizatorii de scaune rulante pentru a găsi o soluţie inovatoare pentru utilizarea closetului de către persoanele cu mobilitate limitată.

“Această nevoie în timpul zborului poate fi un proces complicat şi neplăcut pentru utilizatorii de scaune cu rotile, care necesită adesea asistenţa celorlalţi călători pentru a se aşeza în scaunul cu roţile la bord, precum şi pentru a se mişca din scaunul cu rotile până la closet, asta atunci cnâd scaunul încape pe culoar”.

Ca urmare, o echipă Airbus din Hamburg, Germania participă la un proiect comun, axat pe dezvoltarea unui nou scaun cu rotile adaptat pentru utilizarea la bord, care va oferi o mai mare independenţă pasagerilor cu mobilitate redusă. Scaunul cu rotile, cu mecanism de ridicare, are un scaun cu formă specială, care face posibilă rularea scaunului direct pe toaletă, astfel încât pasagerul nu trebuie să se deplaseze.

Designul scunului rulant de la bord se bazează pe un concept al Universităţii de Ştiinţe Aplicate din Hamburg (HAW).

Membrii proiectului au dezvoltat rapid, în doar trei săptămâni, un prototip de scaun care nu necesită modificări structurale in toaleta aeronavei. La rândul său, departametul de inginerie de cabină şi de marfă a Airbus a creat designul; echipa ProtoSpace a oferit cunotinţele tehnice despre prototipuri, tehnicienii, instructorii şi ucenicii de la Airbus au produs prototipul pentru demonstraţie.

 

Uşor de manevrat, stabil şi sigur

“În faza de dezvoltare, ne-am concentrat atenţia asupra utilizatorului şi am reuşit să demonstrăm rapid aplicarea metodelor de lucru agile”, a explicat directorul proiectului de la ProtoSpace, Bessem Ayari.

După scurta perioadă de dezvoltare, scaunul rulant a fost testat pe teren, într-un simulator de toalete al Laboratorului de Arhitectură Rapidă al Airbus de către utilizatorii de scaune rulante de la Elbe-Werkstatten, care au lăudat rezultatul: designul este uşor de manevrat, stabil şi sigur. Noul complement de cabină a primit, de asemenea, un răspuns pozitiv în timpul prezentarii sale la o conferinţă privind noile standarde în aeronave, organizată de Departamentul de Transport al Statelor Unite.

“Participanţi ai guvernului, companii aeriene, producatori de aeronave şi organizaţii care reprezintă persoanele cu handicap au fost impresionaţi cât de repede Airbus a produs un prototip şi că utilizatorii de scaune rulante au contribuit în mod direct la proiectare”, a remarcat Hans-Gerhard Giesa, şeful de Operaţiuni şi Fatori Umani ai Airbus.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply