Shadow

Studiu: Cât de mare este riscul să iei coronavirus când ești la bordul unui avion

Există tot soiul de scenarii cu privire la transmiterea COVID-19 în timpul zborului cu avionul, iar tendința este de a evita deplasarea pe cale aeriană pornindu-se preponderent de la ideea că ești într-un spațiu închis alături de zeci de alți oameni, care ar putea fi purtători de virus. Dar care este de fapt realitatea? Care sunt riscurile la care te expui atunci când zbori cu avionul în contextul pandemiei? Care sunt de fapt șansele de a te infecta cu coronavirus la bordul unui avion? Cercetătorii și statisticienii din mai multe țări și domenii caută răspunsul la aceste întrebări, iar studiile de până acum indică faptul că rata de transmisie la bord este de fapt una foarte mică.

studiu transmitere coronavirus in avion

Șanse reduse de a te infecta cu COVID-19 în timpul unui zbor

Aproape în unanimitate, oamenii de știință au căzut de acord că probabilitatea să iei coronavirus atunci când te afli la bordul unui avioneste una destul de redusă. Printre principalele explicații este  faptul că aerul din cabine este reînnoit la fiecare 2-3 minute, iar sistemele de reciclare a aerului la bordul aeronavelor Air France sunt de fel echipate cu „filtre de aer cu eficiență ridicată” sau filtre HEPA, identice cu cele utilizate în sălile de operație din spitale. Acestea rețin până la 99,99% dintre particule, asigurând astfel că aerul din cabină respectă standardele de calitate.

Asigurarea că zborurile sunt, în general, sigure din punct de vedere epidemiologic, vine din mai multe surse

De exemplu, în cadrul unui studiu publicat în urmă cu doar o săptămână în jurnalul american Jama Network Open, o publicație a Asociației Americane de Medicină, s-a constatat că 14 dintre cei 102 pasageri aflați la bordul unei aeronave care călătoreau spre Germania erau purtători de coronavirus în timpul zborului și au îmbolnăvit doar alți doi pasageri în decursul a mai bine de patru ore de zbor. Uimirea a fost cu atât mai mare, cu cât această cursă a avut loc în luna martie, înainte ca purtarea măştilor să devină o rutină. Totodată, mai multe studii efectuate cu privire la zborurile de repatriere din Wuhan, au arătat că nu a avut loc nicio contaminare la bord în contextul în care pasagerii purtau măşti.

Un alt studiu, de data aceasta al unui profesor de statistică de la MIT arată o rată de transmisie de doar 1 la 4.300 în timpul unui zbor scurt, iar dacă este păstrat un scaun liber între pasageri, riscul de infectare scade la 1 din 7.700. În vederea interpretării datelor pentru acest studiu, s-a pornit de la premisa că atât pasagerii, cât și membrii echipajului poartă măști, zborurile sunt de scurtă durată, iar aeronavele de tip Airbus 320 sau Boeing 737, configurate cu trei locuri pe ambele părți ale culoarului.

Arnold Barnett, inițiatorul acestui studiu, a declarat pentru CNN că „sunt trei aspecte care ar trebui să meargă prost pentru a te contamina cu COVID-19 pe parcursul unui zbor. În primul rând, trebuie să existe o persoană infectată la bord, iar aceasta să fie și contagioasă. Dacă există un astfel de caz, cel mai probabil persoana respectivă poartă mască, pentru că nu se permite să călătorești altfel, dar masca trebuie cumva să eșueze în a preveni transmiterea, iar acea persoană trebuie să fie și suficient de aproape de tine pentru ca tu să fii contaminat”.

Protocoale de zbor ajustate și procese ample de curățare și dezinfectare a avioanelor pentru călătorii mai sigure

Totodată, companiile aeriene și-au ajustat protocoalele de zbor, astfel încât atât pasagerii, cât și echipajul să fie cât mai în siguranță. Toată lumea poartă mască, în unele cazuri chiar și mănuși, tuturor celor care se îmbarcă li se măsoară temperatura, au fost configurate procese de îmbarcare adaptate, în grupuri mai mici, iar în unele destinații se efectuează teste rapide sau sunt solicitate teste COVID de tip PCR, care să ateste faptul că pasagerii și personalul sunt sănătoși.

Ori de câte ori este posibil, companiile aeriene caută să mențină un grad de ocupare al aeronavelor mai scăzut decât în mod normal, astfel încât să se respecte distanța recomandată de 1,5 metri între pasageri, iar în cele mai multe cazuri serviciile de catering la bord au fost simplificate pentru a minimiza interacțiunea și contactul direct dintre echipaj și pasageri.

Nu în ultimul rând, aeronavele sunt supuse unor procese mult mai ample de curățare și dezinfectare cu ajutorul agenților de curățare care s-au dovedit a fi eficienți în lupta împotriva coronavirusului.

 

Sursă: Travel Communication Romania

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.