Singuranţa aviaţei a trăit cel mai bun şi mai rău an al său în 2014

Nu există nici o îndoială că 2014 a fost un an prost pentru siguranţa aeriană, înregistrându-se unele dintre cele mai traumatice şi misterioase accidente din instoria aviaţiei, ambele având loc cu avioanele companiei aeriene căzute în dizgraţie Malaysia Airlines. De asemenea, 2014 a fost un an ciudat: a înregistrat minimul istoric în numere de accidente, dar numărul maxim de victime din ultimul deceniu, mai ales având în vedere că decesele în accidente aviatice au fost la minime istorice în 2013. Cifrele avansate de portalul AirlinesRatings.com, specializat în monitorizarea industriei transportului aerian, coincid cu raportul anual al Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian (IATA), referitoare la performanţele din siguranţa aviaţiei comerciale mondiale de anul trecut.

Raportul IATA arată, de asemenea, o creştere a numărului de victime ale accidentelor aviatice, deşi rata de pierdere a aparatelor, adică, numărul total al accidentelor, a scăzut pe parcursul anului ajungând la cea mai mică rata din istorie.

  • În 2014, rata globală a accidentelor aviatice (măsurată în pierderi de carenă la 1 milion de zboruri) a fost de 0,23, fiind cea mai mică din istorie şi echivalentul unui accident pentru fiecare milioane de zboruri. Această cifra s-a îmbunătăţit faţă de 2013, atunci rata globală de pierdere de carenă a fost de 0,41 (o medie de un accident la fiecare 2,4 milioane de zboruri), precum şi o îmbunătăţire peste rata medie a pierderilor de aparate în accidente în timpul celor cinci ani anteriori (2009-2013), care a fost de 0,58 la un milion de zboruri.

Singuranţa aviaţei a trăit cel mai bun şi mai rău an al său în 2014

  • Pe parcursul anului, s-au înregistrat 12 accidente mortale de toate tipurile de avioane, cu 641 de morţi, comparativ cu media de 19 accidente mortale şi 517 morti în perioada de cinci ani (2009-2013).
  • Rata de pierdere de cască jet 2014 pentru membrii IATA a fost de 0,12 (un accident la 8,3 milioane de zboruri), media globală îmbunătăţindu-se cu 48% şi mult mai semnificativă în rata de cinci ani, care a fost de 0,33.

IATA reuneşte 250 de companii aeriene partenere, care concentrează 84% din traficul aerian mondial.

 

Zborurile MH 370 si MH 17 

IATA remarcă faptul că anul 2014 va fi amintit mai ales pentru cele două evenimente tragice şi extraordinare: accidentele zborurilor MH 370 şi MH 17. Deşi motivele dispariţiei şi piederii primului nu sunt cunoscute, acesta este clasificat ca fiind unul dintre cele 12 accidente mortale din 2014. Distrugerea zborului MH17 de arme anti-aeriene, cu toate acestea, nu este inclus ca accident în conformitate cu criteriile recunoscute la nivel mondial pentru clasificarea accidentelor. Cele patru avioane implicate în evenimentele din 11-S au fost tratate în acelaşi mod, pentru că în ambele cazuri nu s-au datorat unor cazuri accidentale.

“Industria aviaţiei a primit cu satisfacţie propunerea făcută de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI) pentru a avansa adoptarea unui protocol bazat pe proceduri standard  pentru monitorizarea la nivel mondial a avioanelor comerciale, cu sprijinul evaluărilor operative multinaţionale”, spune IATA.

“Doborârea zborului MH17 a luat viaţa a 298 de persoane într-un act de agresiune care este, din acest punct de vedere, inacceptabil. Guvernele şi industria s-au unit pentru a găsi modalităţi de a reduce riscul de survolare a zonelor de conflict. Acest lucru include a împărtăşii mai bine informaţii critice cu privire la riscurile de siguranţă pentru aviaţia civilă. În acest sens, facem apel la guverne pentru a găsi un mecanism internaţional prin care se reglementează proiectarea, fabricarea şi distribuirea de arme cu capacităţi anti-aeriene şi informaţii despre riscurile de securitate”, a spus Tyler.

 

2014: siguranţa în cifre

  • Mai mult de 3.300 milioane de persoane au zburat în siguranţă în 38 de milioane de zboruri (30,6 milioane de avioane- jet şi 7,4 milioane de aparate turbopropulsoare).
Singuranţa aviaţei a trăit cel mai bun şi mai rău an al său în 2014

Singuranţa aviaţei a trăit cel mai bun şi mai rău an al său în 2014

 

  • 73 de accidente (toate tipurile de aeronave) comparativ cu 81 în 2013 şi o medie de 86 pe an, în perioada celor cinci ani anteriori (2009-2013).
  • 12 accidente mortale (toate tipurile de aeronave) comparativ cu 16 în 2013 şi o medie de 19 pe an în perioada celor cinci ani anteriori (2009-2013).
  • 16% dintre accidente au fost fatale, sub media de 22% din peroada celor cinci ani anteriori (2009-2013).
  • 7 accidente cu pierderi de casco ale aparatului, comparativ cu 2013 şi o medie de 16 în perioada celor cinci ani anteriori (2009-2013).
  • Trei accidente fatale cu pierderi de fuselaj în care au fost implicate avioanele turbojet, comparativ cu cele şase din 2013, şi o medie de opt în perioada de cinci ani anterioari (2009-2013).
  • 17 accidente cu pierderi de casco implică turbopropulsare, din care nouă au fost mortale.
  • 641 de decese, comparativ cu cele 256 de decese în 2013 şi o medie de 517 de decese în perioada celor cinci ani anteriori (2009-2013).

 

Frica de zbor? 

Desigur, în 2014, a fost raportat cel mai mic număr al accidentelor aviatice ale ultimelor 10 ani, deşi cu 986 de morti, cel mai mare din ultimul deceniu, potrivit datelor publicate de ArilineRatings.com, deşi, ca baze de date ale portalurilor, sectorul aerian de transport ale anului trecut un record de 3.300 milioane de pasageri în 27 milioane de zboruri, ceea ce înseamnă că avut un loc pentru fiecare 1,3 milioane de zboruri. Majoritatea acestor accidente au avut loc în naţiuni considerate ca fiind din lumea a treia.

Diferenţa numărului de victime se datorează faptului că portalul a luat în considerare pasagerii de la bordul avionului Malaysia Airlines MH17, doborât în timp ce survola o zonă de conflict din Ucraina; în timp ce numărul de zboruri, IATA este mai mare pentru că contabilizează zborurile din întreaga industrie a transportului aerian mondial, inclusiv toate tipurile de avioane.

Analiştii firmei de consultanţă subliniază că, “deşi staticile arată o imagine liniştitoare, publicul este totuşi nervos, cu aproape 60% din turişti care afirmă că se tem de zbor.

Aceste cifre sunt confirmate de raportul anual al Aviation Safety Network (ASN), o organizaţie independentă cu sediul în Olanda, specializată în siguranţa aviaţiei, conform surselor oficiale. Cu toate acestea, accidentele de anul trecut au fost diferite.

 

Mister şi indignare

În timp ce toate accidentele de avion cu pierderea totală de vieţi sunt traumatice şi de neuitat, fără îndoială, cele care au avut un impact mediatic mai mare şi asupra publicului au fost evenimentele neobişnuite care au implicat cele două avioane Boeing 777 ale Malaysia Airlines.

Dispariţia inexplicabilă a zborului MH370 a fost, fără îndoială, cel mai mare mister al aviaţiei comerciale din lume şi, de fapt, încă nu a fost găsit. În ceea ce priveşte MH17, acesta a fost doborât în mod criminal în mijlocul unui conflict, în Ucraina, în care nu era implicat.

În ambele evenimente, autorităile şi echipele de salvare din mai multe ţări s-au luptat luni de zile pentru a recupera resturile. De asemenea, atenţia mass-mediei mondiale a fost intensă, reflectând interesul public general. Desigur, căutarea de răspunsuri va dura ani de zile.

 

Impactul reţelelor

Analiştii au declarat că, “în afară de aceste accidente extraordinare, există o realitate alimentată de reţelele sociale şi apariţia instrumentelor, cum ar fi iPhone care permit dispunerea de imagini, fotografii sau clipuri video, despre aproape orice incident/accident de aviaţie, devenind virale imediat”.

Acestea subliniază faptul că impactul reţelelor sociale în divulgarea evenimentelor este uluitoare. “10% din toate fotografiile făcute la locul evenimentelor au fost lansate pe reţelele sociale şi jumătate din acest procent de pe mobil. Chiar, înainte de dispariţia sa, pasagerii din unele dintre aceste tragedii au făcut fotografii în zbor şi le-au publicat pe reţele de pe telefoanele lor”.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply