Proceduri împotriva Italiei și Greciei pentru încălcarea drepturilor pasagerilor

Comisia Europeană (CE) a început joi proceduri separate de încălcare a drepturilor, trimițând scrisori de notificare formală Greciei și Italiei pentru încălcarea normelor Uniunii Europene care protejează drepturile pasagerilor de transport aerian. Datorită pandemiei  coronavirusului, multe companii din sectorul transporturilor, în special companiile aeriene, s-au confruntat cu scăderi și lipsa de lichiditate nesustenabilă din cauza restricțiilor operaționale și a anulărilor masive de zboruri, punându-se în pericol de insolvență, oferind călătorilor vouchere cu posibilitatea de a le folosi în viitor în loc de rambursări. Cu toate acestea, Bruxelles-ul a fost categoric în sensul ca drepturile pasagerilor rămân actuale în contextul actual fără precedent și că măsurile naționale pentru sprijinirea industriei nu ar trebui să le restrângă. 

 

Concret, atât Grecia, cât și Italia au luat măsuri care nu respectă normele UE privind drepturile pasagerilor de transport aerian (Regulamentul (CE) nr. 261/2004) si cu privire la călătoriile cu vaporul (Regulamentul (UE) nr. 1177/2010). În plus, Italia a luat măsuri care nu respecta normele UE privind călătoriile cu autobuzul și autocarul (Regulamentul (UE) no 181/2011) și drepturile pasagerilor feroviari (Regulamentul (CE) nr. 1371/2007). 

 

Deși Comisia Europeană evaluează, de asemenea, situația din alte state membre, solicitând mai multe informații cu privire la aplicarea normelor, Grecia și Italia au adoptat legislație care permite operatorilor de transport să ofere vouchere ca unica formă de rambursare. 

 

Cu toate acestea, în conformitate cu Regulamentul UE privind drepturile pasagerilor, pasagerii au dreptul să aleagă între rambursare în numerar și alte forme de rambursare, precum un cupon sau un voucher, formule care vor fi valabile și acceptabile dacă consumatorii le acceptă. 

 

La sfârșitul lunii aprilie, confruntarea dintre Comisia Europeană (CE) și statele membre cu privire la reglementările care protejează drepturile pasagerilor de transport aerieni de a alege într-o rambursare în numerar sau vouchere în cazul în care zborul lor este anulat din cauza coronavirusului. La 30 aprilie, 12 state membre UE au solicitat suspendarea temporară a dreptului la rambursarea integrală a valorii biletului pentru călătoriile viitoarea pentru zborurile anulate din cauza pandemiei de COVID-19

 

Comisia a trimis notificări informale către 13 state membre, dar până în prezent nu a deschis decât proceduri separate de încălcare împotriva Greciei și Italiei, țări care au la dispoziție două luni pentru a răspunde la „scrisoarea de notificare” trimisă de Bruxelles. Potrivit unuia dintre purtătorii de cuvânt ai CE, în restul țărilor notificate, nu a fost găsită nicio legislație contrară directivei europene (a se citi: Bruxelles și 12 țări se înfruntă pentru rambursările zborurilor anulate, la care s-au alăturat Estonia, Germania, România și Spania). 

 

Executivul comunitar a reamintit în mod repetat în timpul pandemiei că legislația europeană privind drepturile pasagerilor stabilește că, în caz de anulare, companiile aeriene trebuie să ofere călătorilor posibilitatea de a alege între o schimbare a rutei cu anumite condiții sau o rambursare în numerar

 

Pe de altă parte, Executivul comunitar a anunțat, de asemenea, joi, că a trimis scrisori de înștiințare din același motiv al companiilor aeriene, dar aplicat operatorilor de turism, către zece state membre (Republica Cehă, Cipru, Grecia, Franța, Italia, Croația, Lituania, Polonia, Portugalia și Slovacia). 

 

„În aceste zece state membre, rămân aplicabile norme naționale specifice privind călătoria pachetelor, care permit organizatorilor (…) să emită vouchere, în loc de rambursări în numerar, pentru călătorii anulate sau să amâne restituirea după perioada de 14 zile, după cum este stabilit în directivă”, a indicat CE.

 

În cazul în care aceste capitale nu conving Bruxelles-ul în termen de două luni, Comisia le va transmite un „aviz motivat”, al doilea pas într-o procedură de încălcare a dreptului comunitar și etapa înainte ca CE să ducă cazul la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.