Lisabona îşi va păstra magazinele istorice ca o resursă turistică

Lisabona a lansat un plan, cu numele de “Magazine cu istorie”, pentru a păstra comerṭul tradiṭional care este practicat în zecile de localuri care au mai mult de un secol şi care variază de la un magazin de tutun la un magazin de mănuşi.

Capitala portugheză, care până în prezent a rezistat omogenităṭii comerciale impuse de globalizare, încearcă acum să pastreze aroma veche a multor unităṭi tradiṭionale şi unice.

Pentru aceasta, Primăria oraşului Lisabona, în colaborare cu Faculatea de Arte Plastice a Universităṭii din Lisabona, a identificat până acum, 63 de magazine care păstrează active materiale, culturale şi istorice în afaceri care sunt transferate din generaṭie în generaṭie.

Aceste unităṭi, catalogate cu sigiliul “Magazine cu istorie”, sunt concentrate în centru- pe axa istorică a Baixa Pombalina, Chiado şi piaṭa Restauratorilor- unde se luptă, timp de câteva decenii, cu valoroasele lanṭuri multinaṭionale, hipermarketuri şi magazine mari.

Unele localuri sunt atât de emblematice că “A Ginjinha Sem Rival”, un spaṭiu mic unde se serveşte o băutură dulce de cireşe, cafeneaua “Brasileira”, unde se află portretul poetului Fernando Pessoa- sau “Confeitera Nacional”, faimoasa pentru un Bolo Rei, care a uluit monarhia portugheză.

Unul din numeroasele localuri istorice din Lisabona, care fac parte din imaginea capitalei portugheze.

Unul din numeroasele localuri istorice din Lisabona, care fac parte din imaginea capitalei portugheze.

Cafenele, florării

Alte locuri care se bucură de această ştampilă seculară este faimoasa cafenea “Pasteis de Belem”, unde în fiecare zi mii de turişti gustă reṭeta secretă a tipicelor prăjituri de frişcă din Lisabona.

Există însă şi alte localuri mai puṭin cunoscute care fac parte, de asemenea, din planul de protecṭie al primăriei din Lisabona.

Florăria “Pequeno Jardim” este unul dintre aceste “Magazinele cu istorie”.

Instalat într-o clădire de la sfârşitul secolului XIX, îşi păstrează caracteristicile arhitecturale ale timpului şi are particularitatea de a ocupa intrarea şi scara clădirii.

În declaraṭiile făcute agenṭiei EFE, Elisabete Monteiro, angajată a florăriei de ani de zile, a declarat că locaṭia magazinului, în rua Garrett (în cartierul Chiaso) a contribuit ca afacerea să supravieṭuiască în timp.

“Avem privilegiul de a fi pe o stradă emblematică din Lisabona şi, prin urmare, avem întotdeauna multă lume. Şi ne menṭinem astfel, muncind mult”, a spus Monteiro.

 

Ultra-specializarea

Una dintre caracteristicile acestor “Magazine cu istorie” este o ultra-specializare care, datorită efectelor suprafeṭelor mari care oferă de toate, acestea sunt în proces de dispariṭie.

“Lluvaria Ulisses”, pe Rua do Carmo (tot in Chiado), vinde doar mănuşi de mai bine de un secol. “Iarna vinde mai mult portughezilor şi vara turiştilor”, a explicat agenṭiei EFE Paula, angajată a acestui magazin curios.

Şi magazinul de tutun “Monacu” este un local care datează din 1894 şi care are opere autentice de artă în interiorul său: plăci ale maestrului Rafael Bordalo Pinheiro şi picturi de Antonio Ramalho.

Potrivit lui Tome, angajat al acestei “tăbăcării”, există o clientela fixă, deşi în timpul verii predomină străinii.

“Avem mulṭi clienṭi frecvenṭi şi pe care îi păstram, clienṭi obişnuiṭi ai casei, dar vara, cresc străinii pentru că multi portughezi pleacă în vacanṭă”, a adăugat Tome.

Zecile de localuri distinse în Lisabona ca “Magazine cu istorie” au avantajul de a avea un spaṭiu în ghidurile locale şi se bucură de anumite beneficii în domeniul fiscal.

 

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply