Inovaţie şi tehnologie, aliatele aeroportului viitorului

Cu un trafic global de peste 7.000 milioane de pasageri în 2015 şi previziunea că acesta se va dubla până în 2029 pe baza unei rate de creştere estimată de 5,2%, aeroporturile vor trebui să inoveze şi să dezvolte soluţii tehnologice pentru a face mai eficiente procesele sale atât de control al traficului aerian cât şi de gestionare a traficului de pasageri. 

Pentru aeroporturile care înregistrează o creştere constantă a traficului, a fost lansată tehnologia de prognoză a fluxurilor în timp real a Anaplan, care permite prezicerea şi optimizarea planificării cererii pe o bază zilnică, săptămânală, lunară şi anuală, precum şi executarea scenariului complex într-o chestiune de secunde. “Prin modelarea  elementelor din operaţiunile aeroportuare, aeroporturile pot schimba când şi unde direcţionează avioanele, pot vedea care dintre rutele şi orarele funcţionează cel mai bine şi a evita întârzierele, etc.”, afirmă compania.

 

Siguranţa cu laser

Compania LASE PeCo Systemtechnik GmbH a finalizat cu succes implementarea sistemului LaseALD cu două scanere laser 3D în Aeroportul din Bonn în Germania, pentru a detecta resturile de obiecte străine (FOD) pe piste, platforme şi intersecţii, ceea ce va evita devieri inutile ale avioanelor şi de a eonomisi până la 15 minute de rulare. Localizarea oricărui obiect este afişată pe ecranul operatorului într-o reprezentare tridimensională a aerodromului.

Rânduri automatizate în aeroportul din Chicago.

Rânduri automatizate în aeroportul din Chicago.

Aceste deşeuri reprezintă un pericol, deoarece pot fi absorbite de un motor de aeronave provocând avarii aparatului. Tocmai, la un an şi jumătate după accidentul avionului Concorde al Air France, care a avut loc la 25 iulie 2000, în care au murit 113 persoane, raportul final al anchetei a concluzionat că dispozitivul a pătruns pe pistă cu o foaie metalică care a căzut de pe un alt avion, ceea ce a declanşat incidentul.

Pe de altă parte, Boeing estimează că aceste deşeuri cauzează daune de motoarelor şi avioanelor de 4.000 milioane de dolari, care sunt retrase din serviciu în fiecare an.

 

Rânduri automatizate

Aeroportul internaţional O’Hare din Chicago a implementat un nou sistem de control al securităţii, care face mult mai uşoară trecerea pasagerilor prin punctele de control să fie mai uşoară şi cu 30% mai rapidă. Noile “benzi de inovare” utilizează tehnologia 3-D pentru a scana bagajele cu benzi şi camere automatizate. Deşi arată la fel, companiile aeriene recunosc că sunt mult mai bune şi mai eficiente.

Cinci pasageri pot încărca simultan containerele sale cu 25% mai mari pe banda transportatoare, care se rostogolestează către un detector al Administraţiei de Securitate a Transporului TSA pentru o radiografie. Dacă apare ceva suspect, cutia este deviată şi se duce la un agent care scanează interiorul sacului din mai multe unghiuri, o tehnologie care face posibilă lansarea lichidelor şi laptopurilor în bagajele de mână, similar cu cel implementat în Aeroportul Amsterdam-Schiphol , deşi în faza iniţială TSA încă nu a făcut modificări în regulamente. Chicago a fost primul care a lansat noul sistem, care a fost deja implementat în Newark şi va fi implementat în Dallas, Fort Worth, Los Angeles şi Miami, participând de asemenea companiile aeriene Delta, American şi United.

 

Turnul de control de la distanţă

Autoritatea italiană se confruntă pentru prima dată în lume cu controlul traficului aerian de la distanţa de pe aeroporturile sale comerciale, începând cu cele din Milano: Linate va controla de la distanţă Malpensa. Acesta a gestionat deja în siguranţă peste 100 de zboruri. Proiectul coordonat cu alte autorităţi europene şi unele companii ar putea începe să funcţioneze în 2020, ceea ce permite controlarea traficului de pe mai multe aeroporturi de la o singură locaţie îndepărtată, chiar şi la sute de kilometri distanţă.

Controlorii de trafic aerian primesc toate informaţiile împreună cu vederi ale aeroportului de 360 de grade, colectate direct cu camere de înaltă definiţie. Sistemul a fost deja testat în aeroporturi cu densitate foarte scăzută a traficului, cum ar fi Ornskoldsvik, în Suedia, controlat din Sundsvall, şi în altele din Norvegia şi Australia.

Oglindă conectată în Aeroportul Heathrow din Londra.

Oglindă conectată în Aeroportul Heathrow din Londra.

Oglinda conectată

Aeroportul Heathrow a lansat o oglindă interactivă în Salonul de Cumparaturi Personale în Terminalul 5, care permite cumpărătorilor să se conecteze la reţelele sociale pentru a obţine informaţii imediate despre posibile achiziţii.

Pasagerii care rezervă serviciul gratuit de Shopping Personal pot publica fotografii, transmite clipuri video în direct din oglinda din salon, arătând elementele alese comunităţii lor sociale, cu comentarii care apar în reflectarea oglinzii în timp real.

Heathrow a făcut aceasta nouă lansare după ce a aflat rezultatele unui sondaj care arată că 60% din publicul britanic care primise un stimul în comunitatea online era foarte satisfăcut cu achiziţia sa. 40% dintre persoanele intervievate a spus că apreciază cel mai mult opinia partenerului lor, în timp ce pentru bărbaţi acest procent creştea la 56% şi sunt de două ori mai predispuşi să creadă că şeful lor este cel mai bun consilier în privinţa hainelor lor.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply