Impactul economic al modernizării spaţiului aerian european

Rutele operate în spaţiul aerian al Uniunii Europene (UE), fragmentat în 28 de spaţii ale Statelor membre, arată o mai mare distanţă şi timp de zbor decât este necesar, provocând pierderi semnificative pentru economia europeană, plus emisiile suplimentare de CO2, potrivit unui studiu realizat de IATA, care arată că dacă nu se restructurează, nu va putea satisface cererea viitoare de zboruri, provocând şi o pierdere de 245.000 mil. € în mai puţin de două decenii.

Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA), care reprezintă aproximativ 260 de companii aeriene, care concentrează 83% din traficul aerian mondial, a comandat studiul companiei SEO Amsterdam Economics Research pentru a cuantifica în mod independent beneficiile economice ale modernizării spaţiului aerian european şi îmbunătăţirea capacităţii aeriene ale aeroporturilor europene, cu excepţia beneficiilor de siguranţă.

Cercetările arată că, dacă nu este modernizat spaţiul aerian şi capacitatea aeroporturilor, nu se va putea ţine pasul cu creşterea cererii de transport aerian, în timp ce beneficii potenţiale semnificative pentru industria aviaţiei europene vor fi irosite de către consumatori şi companii, şi vor reprezenta pentru economia europeană un cost de 245.000 de mil. de euro în 2035.

Dacă nu se restructurează şi creşte capacitatea spaţiului aerian, Europa nu va putea face faţă cererii viitoare de zboruri.

Dacă nu se restructurează şi creşte capacitatea spaţiului aerian, Europa nu va putea face faţă cererii viitoare de zboruri.

Ineficienţe actuale

În prezent, Europa are o conectivitate aeriană extinsă, ce sprijină 11,7 milioane de locuri de muncă şi contribuie cu 860.000 mil. de euro la economie, reprezentând 4,1% din PIB-ul european. Dar este ineficient.

Sistemul de transport aerian european nu funcţionează la nivelul său optim. Potrivit cercetării realizate, zborurile în regiune parcurg o distanţă medie cu 50 de kilometri mai mult decât este necesar cu o întârziere medie de aproximativ 10 minute pentru fiecare zbor. “Aceste ineficienţe afectează în mod negativ prosperitatea, productivitatea şi durabilitatea”, afirmă directorul general şi CEO-ul IATA, Tony Tyler.

 

Spaţiu aerian fragmentat şi lipsa leadesrhip-ului politic

Spre deosebire de Statele Unite, care are un singur furnizor de servicii de navigaţie aeriană (ANSP), Europa trebuie să gestioneze 38 de ANSP pentru aproximativ aceeaşi zonă geografică, ceea ce se traduce în costuri mai mari pentru navigaţia aeariană şi mai mult timp decât este necesar în traseele de zbor, cu un consum de combustibil asociat mai mare şi un impact mai mare asupra mediului. Cu toate acestea, modernizarea atât de necesară spaţiului aerian progresează lent şi se situează în urma obiectivelor stabilite. Mai mult decât atât, capacitatea aeroporturilor ar putea rămâne insuficientă faţă de creşterea viitoare a cererii, potrivit Eurocontrol.

Europa a avut mult timp un plan de îmbunătăţire a gestionării traficului aerian, proiectul de cer unic european (SES, acronimul în limba engleză), a cărui obiectiv este  eliminarea acestor deficienţe şi triplicarea capacităţii, îmbunătăţirea siguranţei la un factor de 10, reducerea impactului asupra mediului cu 10% şi a costurilor cu 50%. “Acest proiect, cu toate acestea, suferă de lipsa de leadership politic la nivel naţional. Stimulentul pentru a îmbunătăţi eficienţa este a face Europa mai prosperă, cu câştigul suplimentar de 245.000 mil. de euro şi un milion de locuri de muncă în 2035”, a spus Tyler.

Impactul economic al modernizării a spaţiului aerian european

Impactul economic al modernizării a spaţiului aerian european

Rezultatele cheie ale studiului: avantajele care se pierd acum

Potrivit studiului, în plus faţă de economisirea costului adiţional de 245.000 mil. euro pe care l-ar acumula deficienţele până în 2035, modenizarea spaţiului aerian ar putea oferi consumatorilor europeni beneficii suplimentare în bunăstare de 32.000 mil. de euro pentru acel an, ceea ce are un impact pozitiv în restul economiei.

Calculând efectele afluxului, productivitatea şi munca în piaţă, sunt estimate beneficii economice suplimentare de 1.700 mil. de euro pentru 2035. Studiul estimează că valoarea curentă totală a modernizării spaţiului aerian pe parcursul perioadei 2015-2035 acumulează 126.000 mil. de euro.

Aceste beneficii includ:

  • Furnizarea de servicii de navigaţie aeriană mai eficiente rezultând o capacitate de transport aerian mai mare şi se traduce în economii de costuri pentru companii aeriene şi bilete de avion mai ieftine.
  • Economie de timp şi fiabilitate: durata călătoriei este mai scurtă datorită rutelor mai directe; ceea ce înseamnă că pasagerii şi companiile aeriene se vor confrunta cu mai puţine întârzieri.
  • Durata medie a zborurilor se va reduce cu între 4 şi 8 minute pe traseu, în timp ce întârzierea medie va scădea cu între 12 şi 8 minute pe zbor.
  • Creşterea conectivităţii aeriene (mai multe rute, mai multe frecvenţe).
  • Beneficii economice generate de efectele de aglomerare şi niveluri de productivitate mai ridicate.
  • Reducerea emisiilor de CO2 pe zbor.

 

Sursă: hosteltur.com

 

Leave a Reply