Fluxurile majore de trafic aerian se mută pe alt continent

Ultimul raport de Trafic Aerian Mondial a Consiliului Internaţional de Aeroporturi (ACI) care corespunde anului 2014 arată că, deşi aeroporturile din economiile avansate s-au recuperat anul trecut, cifrele de trafic şi ratele de creştere reflectă faptul că ordinea mondială se schimbă, precum şi continentele şi regiunile spre care se deplasează cele mai mari fluxuri de pasageri.

Raportul ACI colectează date de la 2.200 de aeroporturi în 160 de ţări în 2014. În pofida provocărilor geopolitice ale acelui an, numărul de pasageri gestionaţi a crescut cu 5,7%, ajungând la 6.700 de milioane. De asemenea, se dezvăluie mai multe schimbări significative ale tendinţelor globale în transportul aerian.

 

Schimb de continent

Clasificarea celor mai tranzitate aeroporturi din lume pentru 2014 poate că nu arată foarte diferit de status quo-ul din ultimii ani, dar taxele de creştere indică o schimbare continentală a celor mai puternice aeroporturi.

Aeroporturile din Orientul Mijlociu şi Asia continuă să crească. Primele au raportat cele mai mari rate de creştere şi cele din al doilea grup au raportat cele mai mari creşteri, cel mai mare trafic de pasageri.

Fluxurile majore de trafic aerian se mută pe alt continent

Fluxurile majore de trafic aerian se mută pe alt continent

Dubai a devenit aeroportul cu cel mai mare trafic aerian internaţional din lume, deşi aeroporturile din economiile avansate şi-au revenit, în timp ce traficul în pieţele emergente a încetinit.

 

Evitarea incertitudinii

Traficul aerian de pasageri a rezistat incertitudinii globale care au afectat mai multe economii în 2013 şi 2014″, asigură Angela Gittens, directorul general al ACI Mondial.

“Turismul internaţional, în special, a fost de neoprit în 2014, având în vedere riscurile geopolitice care au persistat în anumite părţi ale lumii, cum ar fi Europa de Est şi Orientul Mijlociu. Focarul de Ebola a prezentat, de asemenea, provocări semnificative în sectorul aviaţiei. Cu toate acestea, în termeni generali, călătorul internaţional pare să fi fost imun la aceste pericole potenţiale şi traficul mondial de pasageri a crescut cu 5,7%, peste rata medie de creştere anuală de 4,3% a traficului de pasageri din deceniul 2004-2014”.

 

Dezvoltate şi emergente

De asemenea, se observă în 2014 o schimbare în tendinţa evoluţiei a pieţei mature şi emergente. ACI aminteşte faptul că, în anii precedenţi, a existat o diferenţă clară între creşterea aeroporturilor în pieţele emergente cu o rată mult mai mare decât pieţele mature din America de Nord şi Europa, care experimentau niveluri modeste de creştere. “Cu toate acestea, economiile avansate s-au recuperat în 2014, în timp ce principalele economii emergente, cum ar fi BRICS (Brasil, Rusia, India, China şi Africa de Sud) au încentinit, dând ca rezultat o aproximare a taxei de creştere în toate regiunile”.

Cu toate acestea, Gittens consideră că, indiferent de schimbările pe termen scurt în cadrul ciclului economic, “perspectivele de creştere pe termen lung în cererea de transport aerian vor continua să vină de pe pieţele emergente“. Aceasta se datorează în mare parte demografiei din aceste pieţe, cea mai mare parte din populaţia lumii trăind în pieţele emergente şi în economiile în dezvoltare. “Acest lucru se datorează în mare parte populaţiei lumii care trăieşte în pieţele emergente şi în economiile în dezvoltare. Liberalizarea transportului aerian, bazele de populaţie importante şi creşterile rapide ale veniturilor pe cap de locuitor în aceste pieţe sunt principalele motoare economice care stimulează acest fenomen”.

 

Cifre cheie

Traficul de călători

  • Numărul de pasageri în aeroporturile din lume a crescut cu 5,7% n 2014, la mai mult de 6.700 milioane, înregistrând creşteri în cele şase regiuni.
  • Pentru al 17-lea an consecutiv, Aeroportul Internaţional Hartsfield-Jackson din Atlanta a rămas cel mai aglomerat din lume cu 96 de milioane de pasageri în 2014, cifra care reprezintă o creştere de 1,9% comparativ cu 2013. Acesta este cel mai important hub din lume dar cu sediul în apropiere de un mic oraş, a carui zonă metropolitană este chiar mică în comparatie cu cele din Beijing, Londra, Tokyo şi Los Ángeles care îl urmează în trafic. Beijing-Capital este al doilea cel mai mare din lume cu 86 de milioane de pasageri, a cunoscut o creştere de 2,9% în 2014, mult mai moderată în comparaţie cu creşterea de două cifre, pe care au atins-o în anii precedenţi.
  • Traficul aeroportului în pieţele emergente şi economia în dezvoltare a cunoscut o creştere de 8% în timp ce cele din aerporturile din economiile avansate a crescut cu 4%. Pieţele emergente au ajuns la o cotă de 43% din traficul mondial de pasageri.

Aeroporturile din Asia-Pacific au raportat cel mai mare număr de pasageri, dar cea mai mare crşstere a fost înregistrată în Orientul Mijlociu.

 

Pe regiuni:

  1. Asia şi Pacific: 2.300 mil. de pasageri (+7,1%)
  2. Europa: 1.800 mil. de pasageri (+5,5%)
  3. America de Nord: 1.600 mil. de pasageri (+3,2%)
  4. America Latină şi Caraibe: 531 mil. de pasageri (6,4%)
  5. Orientul Mijlociu: 308 mil. de pasageri (+10,8%)
  6. Africa:180 mil. de pasageri (+2,7%)
  • Cu peste 1.400 de milioane de pasageri, ţările BRICS (Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud), care reprezintă 21% din traficul mondial de pasageri. Țările MINT (Mexic, Indonezia, Nigeria şi Turcia) au realizat, de asemenea, o creştere a traficului semnificativ de 7,2%.
  • Deşi Aeroportul din Dubai este al şaselea n clasamentul mondial, a devenit în 2014 aeroportul cu cel mai mare trafic internaţional de pasageri, plasându-se înaintea aeroportului Londra-Heathrow.
  • Istanbul (+10,5%) rămâne unul dintre aeroporturile cu cea mai mare creştere printre primele 30 de aeroporturi din lume ca număr de pasageri, urcând de pe 18 pe locul 13.
  • Mai mult de o treime din traficul mondial de pasageri se deplasează între cele 30 de oraşe sediu ale celor 30 de aeroporturi principale din întreaga lume. Londra rămâne cel mai mare sistem de aeroporturi din lume, cu aproape 147 milioane de pasageri care călătoresc n cele şase aeroporturi din capitală britanică şi în jurul zonei metropolitane. New York rămâne pe a doua poziţie cu 116 milioane de pasageri în cele trei aeroporturi principale pe care le servesc -JFK Kennedy, Newark şi La Guardia, ordonate în funcţie de trafic-. Tokyo este a treia piaţă urbană cu 109 milioane de pasageri prin cele două aeroporturi ale sale Haneda şi Narita.

 

  • Aeroporturile cu cel mai mare trafic internaţional:
  1. Dubai, Emiratele Arabe Unite: 69,9 mil. de pasageri (+6,2%)
  2. Londra-Heathrow, Marea Britanie: 68,1 mil.  de pasageri (+1,1%)
  3. Hong Kong, China: 62,9 mil. de pasageri (+6,1%).

 

  • Aeroporturile cu cel mai mare trafic intern:
  1. Atlanta, Georgia, SUA: 84,5 mil. de pasageri (+1,5%)
  2. Beijing-Capital, China: 68,9 mil. de pasageri (+5,4%)
  3. Haneda, Tokyo: 62,2 mil. de pasageri (+2,1%).

 

Manevrele aeronavelor

  • Manevrelor aeronavelor, decolări şi aterizări, au crescut în lume cu 1,3% în 2014, la 84,6 milioane cu diferite niveluri de creştere în toate regiunile.
  • Chicago (ORD) a recuperat poziţia sa şi a devenit cel mai activ aeroport in termen de manevre ale aeronavelor, urmate de Atlanta (ATL) şi Los Angeles (LAX).
  1. America de Nord (29,6 milioane de tranzacţii care reprezintă o scădere de 1% în comparaţie cu 2013
  2. Europa (21,2 milioane, cu 1,4% mai mult decât în 2013)
  3. Asia şi Pacific (19,7 milioane, cu 5 mai mult decât în 2013)
  4. America Latină şi Caraibe (8,7 milioane, cu 0,8% mai mult decât în 2013)
  5. Africa (2.9 milioane, cu 0,5% mai mult decât în 2013)
  6. Orientul Mijlociu (2,6 milioane, cu 4,8% mai mult decât în 2013)

 

Perspective

ACI constatul faptul ca traficul în aeroporturi preliminare pentru primul semestru al anului 2015 arată semne încurajatoare de creştere constantă pe pieţele globale de pasageri şi de marfă.

 

 

Sursă: hosteltur.com

 

Leave a Reply