Evoluţia maşinii autonome şi influenţa sa în mobilitatea călătorului

Atât companiile de tehnologie cât şi cele tradiţionale care s-au dedicat sectorului automobilelor au intrat într-o lupta pentru a lansa maşina autonomă. Au ele motivele lor, nu ştim dacă clientul “cere atât de mult” partea automată a şofatului, dar cea ce este sigur este faptul că poziţionarea în a fi primul a devenit o adevărată “cursă spaţială”, cel puţin, pentru a cuceri spaţiul străzilor şi autostrăzilor.

A te putea deplasa într-o maşină sau un mijloc autnonom de transport deschide multe posibilităţi pentru a călătorii care aleg şoseaua ca mijloc de transport şi mai ales pentru cei cărora le este groază se conducă. Ca şi cum ar fi vorba de science fiction, “maşina fantastică” este din ce în ce mai puţin fantastică şi se apropie tot mai mult de ceea ce va fi maşina noastră in următorii ani. Acum câţiva ani publicam deja un articol despre maşina autonomă a lui Google şi tehnologia pe care o implementa în vehicol, care ne-ar permite un şofat automat. Acum deja totul este o realitate, există mişcări zilnice care afectează sectorul automobilelor în relaţie cu această şi alte tehnologii.

Evoluţia maşinii autonome şi influenţa sa in mobilitatea călătorului

Evoluţia maşinii autonome şi influenţa sa in mobilitatea călătorului

Evoluţia tehnologică a transportului nu se concentrează numai pe această parte a şofatului, dar evoluează spre integrarea noilor tendinţe şi tehnologii care va determina o schimbare în următorii ani. Ca şi modificări reprezentative a acestei evoluţii propunem următoarele:

– Economia de colaborare. La economia de colaborare legată de închiriere, schimbul de maşini sau pur şi simplu servicii de transport, vor deveni o realitate. Alianţe, cum ar fi cele între platforma Uber şi multinaţionala Toyota, sau cea a platormei Lift, cel mai mare concurent al Uber, în Statele Unite şi General Motors, anunţând că în 2017 vor ieşi pe stradă taxiurile lor autonome comerciale. Aceste mişcări indică modul în care automatizarea şofatului va fi legată de economia de schimb. În cuvintele lui Elon Musk, fondatorul companiei Tesla: “în următorii ani va fi posibil ca vehicolul tău să producă bani atunci când nu îl utilizezi”.

– Proiecţia Integrată: Un alt concept nou pe care l-a utilizat compania Mini într-unul din prototipurile viitorului, este MINI Vision Next 100 care utilizează conceptul de proiecţie integrată, adaptând caracteristicile vehicului la nevoile fiecăruia dintre şoferi care utilizează maşina, considerând vehiculul un instrument de mobilitate, şi nu un concept de statut cum este perceput în prezent.

– Factorul energetic al noilor vehicule. Lupta pentru evoluţie a consumului de energie care pune în mişcare vehiculele produce o situaţie critică în acest sector. Idealul de consum susţinut de bunul simţ continuă să fie energia obţinută curat şi fără emisii de orice fel. Aici Tesla este unul dintre actorii care îşi joacă cel mai bine cărţile. Conceptul de împuternicire a cetăţeanului pe care o propune Tesla şi de energie curată obţinută de la soare, sunt factori foarte puternici în consolidarea unui brand responsabil cu clientul şi mediul înconjurator.

Dacă sprijinul acestei evoluţii a pieţei automobilelor este un indicator a cum va evoluţiona sectorul, mişcările pe care le-a realizat administraţia Obama pentru a sprijni dezvoltarea “maşinii fără şofer”, cu un fond de 4.000 de milioane de dolari, dedicată cercetării măsurilor de siguranţă pentru ca aceste vehicule să fie pe stradă în mai puţin de 10 ani, este un exemplu clar că ceva se întâmplă. Nu numai la nivel guvernamental, sectorul automobolilelor beneficiază de investiţii. General Motors a anunţat recent un transfer de 1.000 de milioane de dolari pentru un centru de cercetare exclusiv pentru lumea maşinilor autonome. Totul pare să indice că Chevrolet Volt va fi prima sa maşină autonomă.

Este greu de spus că există mişcări de piaţă care afectează în mod special sectorul turismului, deoarece este atât de transversal încât practic totul îl afectează într-un fel sau altul. Cu toate acestea, există unele proiecte care îl afectează într-un mod mai direct. Atrage atenţia faptul că firma Baidu dezvoltă un proiect prin care va avea maşini autonome pe străzi pentru a transporta turişti de la un punct la altul în oraşul Wunzhen, în apropiere de Xanghai. Proiectul este rezultatul parteneriatului între departamentul de management turistic al oraşului şi al companiei care va facilita mobilitatea turiştilor prin intermediul acestui tip de maşini.

Un alt proiect interesant care poate avea de asemenea influenţa sa asupra sectorului turismului, este cel pe care îl dezvoltă compania Daimler şi proiectul său Future BusDaimler a reuşit să dezvolte primul autobuz din lume cu tehnologie de şofat automat. Un traseu de aproximativ 20 de kilometri a linei 300 al sistemului BRT (Bus Rapid Transit) din Amsterdam a fost locul ales pentru a demonstra funcţionarea acestui autobuz în condiţii reale de funcţionare şi de tranzit. Protagonistul acestei inovaţii este sistemul numit City Pilot, responsabil de furnizarea autonomiei vehicolului.

Un grup specializat în mobilitatea durabilă format din organizaţia  Connekt  şi  Universitatea Delft Technical, între Haga şi Rotterdam, a dezvoltat nişte microbuze numite WePod, care se pot deplasa la 24 kilometri pe oră acoperind rute foarte specifice. Locurile în microbuze vor putea fi rezervate prin intermediul unei aplicaţii mobile, cu care vor simplifica şi automatiză procesul utilizatorului.

Odată ce vom avea o imagine de ansamblu a conceptului de maşină şi a diferitelor condiţii şi agenţi care intră în joc, vom întelege mai bine care este evoluţia produsului. Din punct de vedere a tehnologiei este o provocare să reuşeşti să lansezi un produs care să îndeplinească standardele şi care să îmbunătăţească viaţa persoanelor în fiecare dintre percepţiile pe care utilizatorul le poate avea cu privire la un produs de caracteristicile unui vehicul autonom. Ceea ce este clar este că maşina va fi “calul de bătălie” al multor companii atât tradiţionale de maşini cât şi de tehnologie, pentru că fuziunile, achiziţiile, colaborările…, vor fi la ordinea zilei.

Turismul va încerca să obţină un beneficiu cât mai mare din atâta inovaţie profitând de factorii de diferenţiere cum ar fi confortul călătorilorSmart Cities sau responsabilitatea destinaţiilor cu mediul, pentru a da o serie de exemple. Obiectivul este de a îmbunătăţi  experienţa clientului, şi aici profesioniştii din turism pot şi trebuie să profite.

 

Sursă: hosteltur.com

 

 

Leave a Reply