Destinaţii hipster, tendinţa pentru a atenua turismul de masă

Pe măsură ce efectele turismului de masă afectează din ce în ce mai mult centrele istorice ale oraşelor, apare un segment de călători, totuşi minoritar, care preferă să exploreze zonele urbane mai puţin cunoscute şi aparent neatractive. Sunt as¡şa numiţii călători şi destinaţii hipster.

Aceste cartiere mai izolate, în care nu există mari monumente sau icoane vizuale care atrag milioane de vizitatori în fiecare an, sunt căutate în schimb de un nou tip de vizitator care fuge de mulţime şi da mai multă valoare alternativelor culturale, culinare, artistice, sociale sau recreative în general.

Exemple ale acestei tendinţe sunt districtul Dalston din Londra, cartierul Kreuzberg din Berlin, Malasaña din Madrid, Amsterdam Noord, Norrebro din Copenhaga, Gràcia din Barcelona, Södermalm din Stockholm…

 

Şi cine sunt aceşti căutători de tendinţe, “hipsterii”?

Ei ar putea fi definiţi ca tineri urbani de clasa mijlocie, în special interesaţi de obiecte vintage, alimente “bio” şi în general orice lucru care poate fi clasificat ca fiind “autentic”, fie o fabrică abandonată transformată într-un spaţiu multifuncţional pentru expoziţii de artă sau un “food truck” care serveşte mâncare organică.

Pentru acest segment de călători, este esenţial să nu îşi facă selfie-uri lângă cele mai faimoase monumente din oraş, ci să aibă experienţe şi emoţii, în conformitate cu stilul lor de viaţă. Cu toate că pentru acesta ei trebuie să se deplaseze în cartiere departe de centrul oraşului.

Mai mult decât atât, deşi hipsterii sunt un segment minoritari, ei produc un efect de atragere şi pot face ca anumite destinaţii din cartiere sau oraşe să fie la modă, aşa cum indică raportul “Global Trends 2015” realizat de Euromonitor şi World Travel Market.

Acolo unde merg ei, la scurt timp acel cartier sau district apare într-un supliment de călătorii, ghid sau program tv.

 

Obiectiv: descongestionarea centrului

De fapt, cele mai expuse oraşe la turismul masiv sunt primele interesate în a descongestiona zonele lor istorice şi a promova cartiere noi.

Acest lucru a fost înţeles de Amsterdam, a cărui primărie oferă stimulente hotelurilor pentru a deschide noi unităţi departe de centru şi a redus preţul transportului urban.

De asemenea, NYC & Company, organizaţia oficială de marketing din New York a început să promoveze cartiere mai puţin faimoase, cum ar fi Prospect Heights din Brooklyn, în care există mai multe organizaţii culturale, precum şi restaurante la modă pentru New York-ezi.

Un alt oraş care lucrează în acest sens este Barcelona, care a dezvoltat planurile de turism ale districtului Horta-Guinardó, Gràcia, Nou Barris sau Sant Andreu, cu scopul de a “favoriza o distribuţie mai uniformă a bogăţiei generate de turism şi a descongestiona zonele cu o presiune turistică mai mare“. În acest scop, s-au identificat şi promovat o serie de active în fiecare district.

Grafiti în interiorul unor ateliere din Berlin.

Grafiti în interiorul unor ateliere din Berlin.

În plus, aşa cum evidenţiază raportul WTM, destinaţiile hipster sunt în special promovate pe site-uri care oferă excursii şi noi experienţe de călătorie, cum ar fi Vayable, Like a Local sau Travel of Adam.

În orice caz, “tendinţă hipster va evolua pe măsură ce aceste zone urbane devin mai populare şi mai cunoscute tuturor, ceea ce va face să apară alte cartiere ca noi alternative pentru aceşti călători”.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply