Cum va afecta robotica locurile de muncă în sectorul turismului?

Căutarea unui turism mai personalizat pare să se contrazică cu un sistem care se concentrează pe automatizare şi dezumanizare. Sectorul turismului ar trebui să profite de posibilităţile care există în ceea ce priveşte optimizarea resurselor, fără însă de a se abate de la legătura stabilită cu călătorul. 

În prezent, “robotizarea” multor procese este o realitate în industriile bazate pe producţia în serie. O schimbare evolutivă care a fost asumată ca fiind naturală şi care va ajunge în industria turismului pentru a opimiza procese care nu necesită un tratament personalizat. Deşi nu trebuie să fim alarmişti, pentru toţi cei care se dedică turismului, apar în mod natural dubii în legătură cu ceea ce va aduce această schimbare.

Pepper, robotul umanoid al SoftBank îmbrăcat în chelner în timpul unei expoziţii în Japonia.

Pepper, robotul umanoid al SoftBank îmbrăcat în chelner în timpul unei expoziţii în Japonia.

În jurul nostru apar mişcări al căror scop este de a reajusta sistemul nostru la caracteristicile îndoielilor pe care le ridică piaţa. Acestea, adăugate la legile clasice de robotică elaborate de scriitorul şi profesorul de biochimie Isaac Asimov, au determinat Parlamentul European să elaboreze cele şase legi ale roboticii pentru a reglementa interacţiunea sa cu cetăţenii şi companiile din UE. La rândul său, Moshe Vardi, de la Universitatea Rice din Houston şi într-o discuţie la Asociaţia Americană pentru Progresul Ştiinţelor, a declarat că este convins că jumătate din locurile de muncă actuale ocupate de oameni vor fi înlocuite cu maşini în doar 30 de ani.

Potrivit unui studiu realizat de ADP Research Institute, se estimează că 80% dintre muncitorii chinezi sunt convinşi că viitorul îi condamnă să fie înlocuiţi de roboţi, inteligenţa artificială şi alte tehnologii de automatizare. Pe de altă parte, Forumul Economic Mondial estimează pierderea a cinci milioane de locuri de muncă, datorită creşterii roboţilor, până în 2020. Prin urmare, ar putea fi necesar să se analizeze în ce măsură roboţii pot influenţa industria turismului şi, în acelaşi timp, experienţa călătorului:

  1. Producţia automată de experienţe.Vânzarea masivă se contrazice cu tendinţa vânzărilor personalizate. Automatizarea sarcinilor va reduce costurile şi se poate anticipa un decalaj între aceste două modele de înţelegere şi consumare a turismului.
  2. Mai mult timp liber şi locuri de muncă bazate pe cunoaştere.Creşterea auomatizării va da mai multă valoare locurilor de muncă care combină timpul şi experienţa. Sarcinile mecanice şi impersonale pot să fie executate de maşini, în timp ce cele ale relaţiei cu publicul vor fi mai complexe pentru automatizare, cu excepţia cazului în care banda de preţ câştigă valoare în această ecuaţie.
  3. Dezvoltarea de noi abilităţi manageriale. Avansurile în robotică, împreună cu supravegherea şi întreţinerea acestora, vor necesita noi profiluri de management şi supraveghere. Cu aceste premise, putem presupune că e nevoie de tehnicieni şi personal de sprijin pentru toate tipurile de situaţii neprevăzute.
  4. Creşterea necesită tehnologie şi un tratament uman.Creşterea exponenţială şi scalabilitatea vor continua să fie gestionate şi controlate de personal calificat. Evoluţia tehnologică ne va permite să avansăm în poziţii care necesită mai puţină experienţă şi specializare, ceea ce va necesita o reconversie a personalului.
  5. Mai multă dedicare în sarcini creative şi strategice. Deoarece roboţii se vor concentra asupra automatizării anumitor procese, va exista mai mult timp pentru a concentra resursele în sarcini mai umane. Exemple de acestea pot fi generarea de încredere în public, strategia de afacere sau atenţia personalizată, potrivit Jayna Cookede la EVENTup.
  6. Un număr  mai mare de posibilităţi de îmbunătăţire a experienţei călătorului. Robotica şi progresele sale pot deschide noi căi de afaceri pentru dezvoltare, proiectare sau comercializare.
  7. Ne putem confrunta cu o “Fără Schimbare”. Sunt cei care se gândesc că implantarea de roboţi nu va avea nici o consecinţă. Iruperea masivă complicată a acestor sisteme şi reajustarea unei industrii, cum ar fi turismul, pe baza tratamentului uman, face ca această evoluţie să fie complexă şi riscantă.

Tema roboţilor este strâns legată de conceptul de venit de bază universal. Acest lucru ar contribui la atenuarea tranziţiei de la un model economic bazat pe munca umană la o automatizare aproape completă a muncii. Ceea ce se poate afirma este că “robotizarea” poziţiilor mai mecanice şi mai puţin calificate vor necesita o meritocraţie bazată pe experienţa care, împreună cu alte locuri de muncă, ar trebui să contribuie la îmbunătăţirea produsului. În caz contrar, vom distorsiona conceptul de activitate socială pentru a oferi nişte furnizori de servicii cu circuite şi baterii reîncărcabile.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply