Conceptele hoteliere pentru turismul de wellness, ce funcṭionează şi ce nu?

În lumea industrializată, motivele pentru care te simṭi rău s-au schimbat. Acum câṭiva ani vedeam mai ales pobleme de obezitate, tensiune ridicată, stilul de viaṭă sedentar… Astăzi oamenii suferă de singurătate, de muncă excesivă sau de multitasking. “Cu 100.000 de ani în urmă, oamenii erau vânători, astăzi suntem vânaṭi“, explică Franz Linser, consultant austriac specializat în crearea de noi concepte hoteliere pentru turismul de sănătate

Aṭi trecut de la pregătirea sportivilor olimpici la manageri de companii. Ce au în comun ambele profiluri?

Am început în această afacere acum 23 de ani, după ce am fost antrenor al echipei naṭionale de schi din Austria la Jocurile Olimpice de la Albetville 1992. Atunci, eu eram foarte concentrat asupra performanṭelor sportive de elită, dar există şi alte forme de performanṭă: cea mentală. Nu ai acelaşi randament ca şi manager atunci când nu eşti în formă fizică, ai probleme de sănătate, oboseală, etc.

De aceea am început sa fac programe de sănătate de o săptămână pentru managerii de companii în mai multe hoteluri din Austria. Asta a fost în 1993, când expresia wellness nu a fost încă utilizată.

În 1996 am început să dezvoltăm programe pentru hoteluri, să începem lucrările de consultanṭă, să dezvoltăm noi concepte în funcṭie de fiecare unitate, pieṭe emitente potenṭiale, echipamente medicale, etc.

Franz Linser.

Franz Linser.

Voi creaṭi concepte pentru hoteluri?

Da, dar mai întâi trebuie să ne fie ceva clar. Hotelurile ne întreabă de multe ori despre strategiile de promovare, cum să vindem mai mult, etc., dar noi răspundem întotdeauna: să vorbim mai întâi despre produsul pe care doriṭi să-l vindeti”. Pentru că atunci când ai un produs bine definit, cu o echipă în spate, veṭi găsi întotdeauna profesionişti de marketing buni pentru a te ajuta să îl vinzi.

În ziua de azi, dacă vă uitaṭi la site-urile web de hoteluri sau la catalogul lor, puteṭi vedea rapid diferenṭa dintre conṭinutul real şi promisiunile pe care le fac, când, de exemplu, toate utilizează aceleaşi fraze tipice despre senzaṭia de bine, aromele trandafirilor şi toate acestea ….

 

Cum să diferenṭiezi autenticul de cel intenṭionat?

Acele instituṭii care au un conṭinut real pot lansa un mesaj clar , spunând ce fac şi ce nu fac. Hotelurile şi complexele turistice care au o poziṭie eficientă au curajul de a spune în ce sunt bune şi în ce nu.

 

De exemplu?

Ei pot spune “No Kids” (fără copii) sau invers. Dar nu vor rămâne la mijloc.

 

Şi ce nu funcṭionează?

Unele staṭiuni de iarnă în Alpi sau de soare şi plajă în Marea Mediterană, în extra-sezon, încearcă să se promoveze utilizând ca atracṭie turismul de sănătate…. Eu le numesc “staṭiuni de sănătate cu jumătate de normă” …. Şi nu funcṭionează.

 

De ce?

Pentru că nu sunt credibile. Imaginaṭi-vă un resort în Alpi, plin de lume, care după schi, îşi iau coniacurile, trabucurile… Şi după câteva săptămâni deschizi fereastra şi încerci să atragi oameni care doresc sănătate, cu dietele lor, etc. Nu va funcṭiona pentru că atmosfera acelui loc, sufletul său, nu sunt gândite cu această altă funcṭie. În special în sănătate, credibilitatea este foarte importantă.

Totuşi, unele hoteluri pot fi orientate spre conceptul de “lifestyle resorts”, pe care l-am putea sintetiza ca fiind “ceva care nu este rău pentru sănătatea ta” şi poṭi, de asemenea, să le proiectezi ca să fie hoteluri “cool”, la modă. Nu eşti un hotel orientat spre sănătate, ci spre un stil de viaṭă sănătos în timpul concediului.

 

Care sunt avantajele unui lifestyle resort?

Cu această strategie nu este nevoie să ai doctori în hotelul tău, care sunt scumpi, şi poṭi să o dezvolṭi în mai multe destinaṭii care au o clima bună, soare, alimente locale de calitate (peşte, etc.)… Acest tip de resort poate avea destul de mult succes în următorii ani.

 

Să ne întoarcem la turismul de sănătate. Ce vrea clientul?

În hoteluri şi spa-uri orientate spre sănătate, clientul călătoreşte tocmai pentru a-şi îmbunătăṭi sănătatea. Dacă vinzi un program de scădere în greutate şi clientul tău doreşte să piardă 5 kilograme, trebuie să îndeplineşti această promisiune sau nu se va întoarce.

O altă problemă care merge mai de parte este lipsa somnului (americanii o numesc “sleep deprived people”), deoarece citesc din ce în ce mai multe e-mailuri până la miezul nopṭii, în oraşe nu există niciodată întuneric total nici linişte… Dacă promiṭi clientului că va putea să doarmă, trebuie să fie aşa.

Suntem noi cei care îi spunem hotelului, poṭi într-adevăr să oferi această garanṭie? Şi trebuie să explici lucrurile bine, pentru că poate în primele zile de dietă, de un mediu fără zgomot, etc., clientul se va simṭi ciudat.

 

Turismul de sănătate are un viitor garantat?

În lumea industrializată motivele pentru care te simṭi bine s-au schimbat. Acum câṭiva ani vedeam mai ales probleme de supraponderabilitate, tensiune mare, stilul de viaṭă sedentar, mâncatul excesiv… în ziua de azi oamenii suferă şi de singurătate, muncă excesivă, multitasking. Cu 100.000 de ani în urmă, oamenii erau vânători, astăzi suntem vânaṭi.

 

Vânaṭi de cine?

De timp! “Trebuie să fac asta, trebuie să fac şi asta, şi cealaltă…” De aceea există manageri care trebuie să meargă la staṭiunile de sănătate pentru a-şi recupera timpul şi calmul interior. Ei ştiu că acel sejur îi va ajuta să aibă din nou idei bune şi să fie creativi, ceea ce nu se întâmplă când stai 12 ore aşezat pe un scaun… Pentru că eşti vânat. Nu poṭi să te grăbeşti şi să fi creativ în acelaşi timp.

 

Deci, turismul medical trebuie să se schimbe?

În ultimii cinci ani, accentul principal al turismului medical a fost acela de a răsfăṭa oamenii: un masaj bun, o baie reconfortantă… Dar deoarece motivele pentru care oamenii se simt rău s-au schimbat, trebuie să ne schimbăm programele.

Şi atunci când clienṭii cunosc un hotel care le oferă o soluṭie la o problemă concretă, vor merge acolo şi vor repeta. Şi preṭul va fi relativ irelevant.

În ziua de azi, oamenii nu au nevoie să fie răsfăṭaṭi, ci au nevoie de soluṭii pentru problemele lor de sănătate, dintre care multe sunt mentale astăzi, după cum am subliniat mai devreme: stresul datorat multitaskingului, excesul de muncă lipsă de somn…

 

Deci, ce unităṭi de cazare vor avea mai mult succes?

Cele care vor oferi soluṭii la probleme concrete şi le pot îndeplini. Dar trebuie să se concentreze pe ceea ce oferă: dacă ai un program anti-toxine, nu trebuie să oferi un “kids club”, activităṭi de divertisment… Nu este necesar!

 

Şi locaṭia?

Să nu uităm că majoritatea clienṭilor din domeniul turismului de sănătate provin din marile oraşe, unde una dintre cele mai mari probleme este lipsa naturii. Americanii au dat un nume şi pentru asta: “Nature deficit desorder”. Aşa că trebuie să arătaṭi şi spaṭiile naturale care vă înconjoară. Dacă puteṭi face toate tratamentele afară, faceṭi-le. Fă-mă să mă simt cât mai aproape de natură, fie doar cu un pahar subṭire în faṭă, 24 de ore dacă este posibil.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply