Cine va controla accesul la Internet va fi “paznicul porţii”

Marii giganţi tehnologici vor continua să-şi extindă puterea în sectorul turismului, bazându-se pe sisteme de plăţi şi asistenţi virtuali. Sectorul va fi obligat să colaboreze cu aceştia, deoarece Google, Facebook şi Apple vor controla accesul la reţea, redirecţionând consumatorii către un singur site sau altul. 

Prezenţa giganţilor online, cum ar fi Google, Microsoft sau Facebook, în sectorul călătoriilor nu este nouă sau o formulă nouă cu care să profiţi de avantajele pe care le oferă puterea lor în lumea digitală. Aceste întreprinderi mari îşi manifestă interesul pentru sectorul turistic la nivel global şi regional – în China, se evidenţiază Alibaba, în timp ce  Yandex este referinţa în Rusia-, şi nu numai că preiau acţiuni în societăţi de intermediere, ci îşi crează propriile OTA.

După cum a expliat ziarului spaniol HOSTELTUR, profesorul Graham Floater, de la  London School of Economics, “”gatekeepers” sau “paznicii porţii” vor fi disruptivi în industria de distrubuţie turistice datorită modelului său publicitar. În primul rând, aceştia pot direcţiona consumatorii spre companii concrete, fie ele companii aeriene, hoteluri sau agenţii de turism, în schimbul unei plăţi. În plus, aceştia se pot adresa clienţilor cu oferte personalizate şi bazate pe istoricul de căutări, al profilului său al conversaţiilor prin aplicaţiile de mesagerie”. Rezultatele căutării plătite şi a publicităţii direcţionate către anumiţi clienţi le permite să crească în volume mari de trafic achiziţionat. În acelaşi timp, toate acestea cresc costul de ahiziţionare a vizitatorilor online pentru alţi jucători din industrie. Sectorul călătoriilor din SUA a cheltuit aproape 5.000 de milioane de euro pe publicitate digitală în 2015, iar prognoza este că va ajunge la 8.200 în 2020 (eMarketer, 2016). O parte simnificativă a tuturor acestor cheltuieli se datorează căutărilor plătite.

Asistenţi pentru casă dezvolaţi de Amazon (fotografía de mai sus) şi Google (fotografía din partea de jos) şi asistent virtual pentru telefonul mobil.

Asistenţi pentru casă dezvolaţi de Amazon (fotografía de mai sus) şi Google (fotografía din partea de jos) şi asistent virtual pentru telefonul mobil.

“În următorul deceniu vom vedea cum sunt înfiinţaţi asistenţi virtuali pentru a consolida controlul căutărilor realizate de către platforme”. Toţi experţii în tehnologie intervievaţi, inclusiv Facebook şi Google, sugerează că asistenţii virtuali joacă un rol foarte important în viaţa consumatorilor în viitor. Creşterea asistenţilor personali va schimba obiceiurile de cumpărare ale unor clienţi care vor înceta să utilizeze mai multe site-uri sau mai multe aplicaţii pe smartphone-uri, în favoarea unui singur punct de contact. Acest lucru va întări controlul al acestor platforme sau paznici ai porţii care dă acces la conţinutul accesat de utilizatori în timp ce caută online.

Sistemele de plată, cum ar fi Android Play şi Apple Play, pot de asemenea să alimenteze influenţa acestor actori. În timp ce companiile de cărţi de credit oferă furnizorilor date generice ale clienţilor, care ajută marketingul personalizat şi a cunoaşte utilizările consumatorilor, noile sisteme de plată ale platformelor care controlează accesul la internet nu garantează nici o vizibilitate despre client. Având în vedere importanţa big data şi inteligenţa artificială, cunoaşterea consumatorilor şi captarea acestora consolidează şi mai mult rolul acestor platforme.

“Este posibil ca aceşti “paznici ai porţii” nu avansează mai mult în controlul lanţului de distribuţie a călătoriilor pe termen mediu. Dacă cineva utilizează Google mail, Google calendar şi motorul de căutare a lui Google, Google poate cu adevărat să acumuleze cunoştinţe despre gusturile şi obiceiurile de călătorie ale acelei persoane mai mult decât oricine altcineva. El ştie exact ce a căutat sau ce rezervări a făcut”.

Google îl cunoaşte pe acest consumator mai bine decât oricine. Acesta este singurul său avantaj”. Kenny Jacobs, şeful biroului de Marketing al companiei Ryanair, consideră că aproape toţi experţii intervievaţi, că aceste platforme nu vor putea să concureze direct cu agenţii de turism şi GDS-urile, cel puţin pe termen mediu. Unul dintre motivele este faptul că marjele câştigate de companii precum Google sau Facebook sunt considerabil mai mari în propriul domeniu şi aceste beneficii le au asigurate fără a fi nevoie să ucidă o industrie a turismului care le oferă deja venituri uriaşe. Un al doilea motiv este că complexitatea distribuţiei în industria turismului necesită tehnologii informatice extrem de specializate, care nu sunt depăşite de motoarele de metacăutare sau de platforme ca Google sau Facebook sau de GDS-uri. În cele din urmă, pot exista reglementări care limitează puterea actuală a modelului actual de publicitate ai paznicilor.

Gigantul chinez Alibaba a realizat mai multe incursiuni în sector. Fotografia unui eveniment organizat de motorul de cautare în august 2016.

Gigantul chinez Alibaba a realizat mai multe incursiuni în sector. Fotografia unui eveniment organizat de motorul de cautare în august 2016.

“În timp ce puterea gatekeeper-ilor de a achiziţiona miliarde de consumatori continuă să crească, industria călătoriilor ar trebui să ia în considerare cum să colaboreze cu ei, cel puţin atât timp cât puterea lor continuă să crească, concluzionează Floater.

Pe de altă parte, sectorul trebuie actualizat permanent. Potrivit şefului departamentului de turism al Euromonitor InternationalCaroline Bremner, “agenţii care cred că a avea un site web sau o aplicaţie înseamnă că îndeplinesc nevoile călătorilor de azi sunt cu patru ani în urmă”.

“Agenţii de turism pot profita de posibilităţile oferite de realitatea virtuală pentru a se conecta cu aceşti clienţi noi şi devin ei înşişi din ce in ce mai virtuali”. Tehnologia este o provocare, dar în acelaşi timp o mare oportunitate.

 

Sursă: hosteltur.com

Leave a Reply