Biocombustibil nou din energia solară lichidă

Sunt-to-liquid este un proiect susținut de Uniunea Europeană (UE) care își propune să producă combustibil cu jet din lumina solară concentrată, apa și dioxid de carbon (CO2). Este literalmente, transformarea soarelui într-un lichid pentru a propulsa aeronavelor. Există un mod mai sustenabil decât acesta?

 

Avioane mai curate, practici operaționale inovatoare și alte inițiative inovatoare sunt câteva dintre strategiile pe care industria aeriană le-a implementat pentru a asigura sustenabilitatea companiilor și a planetei. 

 

Cu toate acestea. cea mai mportantă provocare este înca inainte: trecerea de la combustibili fosili la cei care provin din energie regenerabilă, inofensivă pentru mediu. 

 

De la soare la lichid

Un grup de companii specializate în termochimie și organizații de cercetatori și-au propus ideea atât inovatoare cât și incredibilă să transforme direct energia solară în lichid, sintentiâand-o cu apă și dioxid de carbon pentru propulsarea motoarelor de avioane. 

 

Un experiment „nebun” care aruncă primele sale teste de succes și promițătoare. 

 

Proiectul

Sun-to-liquid este un proiect de patru ani, finanțat de Uniunea Europeană și Elveția, prin intermediul programului de cercetare și inovare al UE Orizont 2020 și al Secretarului Elvețian de Stat pentru Educatie, Cercetare și Inovare (SERI).

 

Proiectul a început în ianuarie 2016 și se va încheia pe 31 decembrie 2019. 

 

Consorțiul Sun-to-Liquid concentrează centrele europene de cercetare și companiile din domeniul producției termochimice de combustibili solari. 

 

Printre acestea se numără Institutul Federal de Tehnologie ETH din Zürich (Elveția), centrul german de cercetare aerospațială DLR (Germania), HyGear Technology & Services (Olanda), IMDEA Energy Foundations institutul care face parte din rețeaua de centre de cercetare create de Comunitata Madridului (Spania). 

 

Instituția de cercetare aerospațială Bauhaus Luftfahrt (Germania) este coordinatorul proiectul și este responsabilă de analiza tehnico-economică a tehnologiei. Iar furnizorul de servicii de management de cercetare și dezvoltare ARTTIC (Franța) sprijina consorțiul de cercetare în sarcinile de management și comunicare.

 

Primele realizări 

La jumătatea lunii iunie, grupul de cercetători tocmai a demonstrat cu succes prima sinteză a kerosenului solar. 

 

„Tehnologia solară pe care se bazează Sun-to-Liquid și instalația sa chimică integrată au fost validate experimental în condiții reale de funcționare, relevante pentru dezvoltarea sa industrială”, a explicat profesorul Aldo Steinfeld, de la ETZ Zürich, care conduce dezvoltarea reactorului chimic utilizat în procesul termochimic solarizat. 

 

„Această demonstrație tehnologică ar putea avea consecințe importante pentru sectorul transporturilor, în special pentru aviația pe distanțe lungi, precum și pentru sectorul naval, deoarece acestea depind în totalitate de realimentarea cu combustibil lichizi”, a spus de. Andreas Sizmann, de la Bauhaus Luftfahrt, coordonatorul proiectului. 

 

Si el a asigurat: „Acum suntem mai aproape de a trăi într-un sistem bazat pe generarea de energie regenerabilă, în loc să ne ardem moștenirea de energie fosilă. Este un pas necesar pentru a ne proteja mediul”. 

 

De la laborator la câmpul solar

Cercetatorii au subliniat că ceea ce este relevant pentru Sun-to-Liquid este că, în proiectul european anterior, numit Solar-Jetetet, tehnologia de bază a fost dezvoltată și primele încercări ale producției de combustibil pentru turbina aviației au fost efectuate la scara laboratorului. Încercările proiectului Sun-to-Liquid se desfășoară la o scară reală, într-un turn solar. 

 

Pentru realizarea demonstrației, a fost construită o centrală de concentrare solară situată în Institutul Energetic IMEDEA din Móstoles, Spania. 

 

Combustibil la fața locului

După cum a explicat dr. Manuel Romero, de la IMEDEA Energy, există un câmp de heliostate, adică onglizi care urmează întotdeauna poziția soarelui. „Această instalație reușește să concentreze de 2.500 de ori radiția solară, de trei ori mai mare decât turnurile solare comerciale”. 

 

Acest flux intens de energie solară, măsurat de sistemul dezvoltat de DLR, permite atingerea unor temperaturi mai mari de 1.500 ºC în interiorul reactorului solar, dezvoltat de ETH Zürich, care „produce gaz de sinteză, amestec de hidrogen și monoxid de carbon, din apă și CO2, și gazul menționat este transformat în kerosen in-situ cu ajutorul unei instalații chimice de tranformare gaz-lichid, dezvoltată de compania olandeză Hygear. 

 

Oferta nelimitată

În comparatie cu combustibil cu turbina de aviație fosilă, emisiile nete de CO2 în atmosferă pot fi reduse cu mai mult de 90%. 

 

În plus, având în vedere că procesul solarizat utilizează resurse abundate și nu concurează cu producția de produse alimentare, acesta poate fi aplicat pentru a satisface cererea globală viitoare de combustibil fără a înlocui infrastructura actuală pentru distribuția, stocarea și utilizarea combustibilului lichid. 

 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.