Cele 20 de cuvinte care au schimbat istoria turismului

Industria turismului a cunoscut în ultimele două decenii o accelerare istorică fără precedent care a schimbat pentru totdeauna modele de afaceri care au fost valable timp de decenii. Tot acest proces poate fi rezumat în 20 de cuvinte care au schimbat istoria turismului.

1. Bolkenstein

Directiva Bolkenstein, care a intrat în vigoare în decembrie 2006, a stabilit libera circulație a serviciilor și libertatea de stabilire între statele membre ale Uniunii Europene. Implicațiile sale în sectorul turismului au afectat mai ales agențiile de turism și ghizii de turism.

Frits Bolkenstein a fost comisarul european pentru piața interna care a creat această directivă. Cu toate acestea, ceea ce nu a putut să prevadă politicienii din Bruxelles a fost întârzierea și dispersia cu care Bolkenstein va fi aplicată în diferitele state membre. 

În orice caz, directiva Bolkenstein permite, de exemplu, ca un agent de turism din orice țară UE să se poată instala în orice țară membră și săși presteze acolo serviciile. Pe termen lung, se prevede că această liberalizare a serviciilor va favoriza consumatorul, deoarece acesta va avea acces la o gamă mai largă de aprovizionare.

2. Motoare de căutare 

Lycos, Altavista sau Excite au fost unele din primele motoare de căutare care în 1990 au facilitat internauților căutarea de informații pe Internet. Dar crearea lui Google în 1997 a marcat un înainte și după în rețea, datorită unui sistem de căutare mult mai ușor de utilizat și o tehnologie mai avansată decât rivalii săi

Astăzi, Google se îndreaptă spre a deveni unul dintre cei mai puternici și indispensabili jucători din industria turismului la nivel mondial. Modelul său de afacere se bazează pe publicitate, link-uri sponsorizate și redirecționarea traficului spre site-urile companiilor de turism unde va fi încheiată vânzarea. Pentru a reuși acest lucru, această companie de tehnologie a creat noi platforme, cum ar fi Google Hotel Finder, Flight Search, Google Maps, Android… În practică, Google devine un nou intermediar online, cu capacitate pentru a conecta mii de companii cu miliarde de consumatorii. Cu toate acestea, industria turismului începe să fie speriată de modul în care gigantul de tehnologie penetrează în sector, temându-se de monopol și abuzul de poziție dominantă dim partea motorului de căutare

În prezent, motoarele de căutare sunt mult mai folosite de către utilizatori pentru rezervările hoteliere decât pentru biletele de avion, potrivit unui raport al PhoCusWright. Cu toate acestea, agențiilor le este teamă de Google Flights. Pe de altă parte, pentru a direcționa vânzările către site-uri, companiile de turism au nevoie săși optimizeze poziționarea în motoarele de căutare și, prin urmare, își îmbunătățesc strategia de SEO (Search Engine Optimization). 

Motoarele de căutare, locul în care încep călătoriile. În prezent, motoarele de căutare sunt mult mai frecvent folosite de către utilizatori pentru rezervări hoteliere decât aeriene. #shu#
Motoarele de căutare, locul în care încep călătoriile. În prezent, motoarele de căutare sunt mult mai frecvent folosite de către utilizatori pentru rezervări hoteliere decât aeriene. Imagine Shutterstock.

3. BRIC

Acronimul BRIC, inventat de economistul Jim O’Neil, născut în 2001 ca un simbol pentru a se referi la blocul de țări format din Brazilia, Rusia, India și China. Aceste patru economii emergente au fost cele care au înregistrat cele mai mari creșteri de turism în ultimul deceniu, datorită apariției noilor clase de mijloc, cu venituri suficiente pentru a călători în străinătate în vacanță

De fapt, în 2013, OMT a anunțat că, pentru prima datăChina a depășit Germania ca piață emitentă pe volumul de cheltuieli. „Datorită unei urbanizări rapide, creșterea veniturilor disponibile și o flexibilitate mai mare a normelor privind călătoriile în străinătate, numărul de turiști internaționali chinezi a trecut de la 10 milioane în 2000 la 83 de milioane în 2012„, explică OMT. Pe de altă parte, printre cele 10 principale piețe emitente în funcție de cheltuieli se află deja Federația Rusă

Iar această creștere a țărilor BRIC va continua, cel puțin până în 2017, potrivit specialiștilor din industria turismului, analiști, companii de studii de piață și instituții internaționali

4. Schimbare climatică

Dincolo de dezbaterea științifică cu privire la care sunt cauzele și consecințele exacte ale schimbării climatice, adevărul este că industria turismului trebuie să țină cont din ce în ce mai mult de schimbarea climatică

De exemplu, zborurile peste Atlanticul de Nord ar putea deveni mai puțin confortabile pentru pasageri, cu mai multe turbulențe, datorită schimbărilor climatice, așa cum susțin unii oameni de știință. Un studiu arată că la mijlocul secolului XXI turbulențele aeriene vor fi mai puternice, cu între 10% și 40% mai intense. Dacă zborurile sunt redirecționate pentru a înconjura zonele de turbulențe, acest lucru va însemna un consum mai mare de combustibil. 

Pe de altă parte, Pământul a înregistrat situații climatice extreme fără precedent în deceniul 2001-2010, potrivit Organizației Meteorologice Mondiale. Astfel, au ajuns la temperaturi record și a avut loc o creștere a numărului de decese din cauza valorilor de căldură în timpul verilor extrem de fierbinți în Europa în 2003 și în Rusia în 2010. 

Și potrivit agenției Național Ocean and Atmospheric Administration (NOAA) din Statele Unite, din 1995 se înregistrează o creștere a ciclului de activitate a uraganelor în Oceanul Atlantic, printre alte motive, din cauza creșterii temperaturii de la suprafață oceanului și Marea Caraibelor. 

Aceeași încălzire afectează Artica, care a modificat vartejul polar sau curentul de aer rece, care astfel a ajuns cu o forță puternică în Canada și Statele Unite, anul trecut. Acest lucru a fost indicat de consilierul de Ștință și Tehnologie al președintelui american Barack Obama, John Holdren, care a făcut legătura dintre valul de frig polar care a lovit țara din America de Nord cu schimbările climatice. Companiile aeriene au pierdut 1.000 milioane de dolari din cauza vârtejului polar. Aceste episoade de frig extrem sunt „o tendință care se va repeta cu o frecvență sporită în timp ce continuă schimbarea climatică„, a spus el. 

Pe termen mediu și lung, valurile de căldură din destinațiile mediteraneene sunt un alt fenomen climatic extrem care ar putea ajunge la mai mult, potrivit anumitor rapoarte. 

 Cerurile deschise. Liberalizarea transportului aerian în Europa, un proces care a început în 1994 și care a avut diferite etape, s-a tradus în creșterea concurenței, rute noi și tarife mai mici.  #shu#
Cerurile deschise. Liberalizarea transportului aerian în Europa, un proces care a început în 1994 și care a avut diferite etape, s-a tradus în creșterea concurenței, rute noi și tarife mai mici. Imagine Shutterstock.

5. Ceruri deschise

Liberalizarea transportului aerian în Europa, un proces care a început în 1994 și a avut diferite faze, a dus la intensificarea concurenței, noi rute și tarife mai mici. Din 1997, orice companie aerienă din UE a putut deja să opereze între două puncte din spațiul economic european comun. 

Acordurile de Ceruri Deschise au fost aplicate, de asemenea, între UE și Statele Unite din 2008, când au fost ridicate cele mai multe dintre restricțiile privind companiile aeriene care zburau între cele două maluri ale Atlanticului. A fost stabilit, astfel, un cadru de reglementare armonizat pentru transportul aerian care a depășit acordurile din diferitele State membre ale UE cu SUA

La nivel mondial, 55% dintre turiștii internaționali ajung la destinație cu avionul, potrivit OMT.

6. City Breaks

Boom-ul de city breaks sau călătorii de scurtă durată în orașe, atât din propia țară cât și în străinatate, a început în a doua jumătate a anilor 1990. Expansiunea rapidă a acestui model de turism a fost determinată de schimbările de tendințe socio-demografice și economice, dar, de asemenea, datorită liberalizării spațiului aerian eurpean, care a dus la crearea de noi rute de la punct la alt punct și la tarife mai economice. 

Dar, în același timp, turismul urban a devenit rapid un produs care este rezervat masiv online, fie prin intermediul agențiilor online, care au lansat pachete dinamice, companiilor aeriene low cost sau site-urilor hotelurilor. 

Trendul este în creștere și se extinde la nivel global. Potrivit raportului ITB World Travel Trends Report 2013/2014 elaborat de firma de consultanță IPK pentru târgul de turism de la Berlin, turismul urban a fost segmentul de leisure care a crescut cel mai mult la nivel mondial în perioada 2009-2013, de patru ori mai rapid decât vacanțele de soare și plajă. Doar în Germania, prima piață emitentă din lume după numărul de călătorii în străinătateboom-ul de city breaks va continua „cu o tendință clară de creștere pe termen lung”, potrivit raportului Reise Analyse. Astfel, la începutul anului 2014, 43% din populația germană și-a exprimat interesul de a face o scurtă călătorie într-un oraș în următorii trei ani. Cererea aproape s-a dublat din anul 2000

Boomul city break-urilor sau a călătoriilor de distanță scurtă, atât în propria țară cât și în străinătate, a început în a doua jumătate a deceniului 1990.  #shu#
Boomul city break-urilor sau a călătoriilor de distanță scurtă, atât în propria țară cât și în străinătate, a început în a doua jumătate a deceniului 1990. Imagine Shutterstock.

7. Zero comision

La începutul aviației comerciale, agențiile de turism rămâneau cu un comision pentru fiecare bilet de avion pe care îl vindeau, care în anii 1990 era de 10%. Dar începând cu anul 1995, asaltate de creșterea constantă a prețului la petrol, supraoferta de locuri și războiul prețurilor, companiile aeriene din Statele Unite au decis să reducă costurile la maxim. Astfel că, acestea au început să reducă comisioanele pe care le ofereau agențiilor de turism, ajungând la implementarea comisionului zero în 2002. Disparând acest venit, multe agenții au fost nevoite să inchidă. Se estimează că în perioada 1995-2000 numărul agențiilor de turism din Statele Unite a scăzut de la 33.500 la 20.800 de puncte de vânzare

Europa, cu o anumită întârziere față de SUA, a trăit un proces similar. Companiile aeriene au tăiat progresiv comisioanele oferite agențiilor de turism, ajungând la comision zero în 2007. 

Astfel, a fost îngropat definitiv modelul de comisioane fixe sau de „cafea pentru toți„, care funcționase timp de decenii în transportul aerian. În acel moment, s-au deschis alte căi de plăți pentru agențiile de turism, cum ar fi acordurile de marketing, pe obiective, etc., care au permis companiilor aeriene să încurajeze și să recompenseze diferit agențiile de turism în funcție de valoarea adusă de fiecare. În plus, agențiile au trebuit să pună în aplicare sistemul de percepere a taxelor pentru administrare clienților pentru a menține profitabilitatea afacerilor. 

8. Euro

La 1 ianuarie 2002 a intrat în circulație în 12 țări ale Uniunii Europene. Mai târziu au fost adăugate mai multe țări, mai ales din vechea Europă de Est, astfel că moneda comună este folosită acum în 18 țări din UE. În total, 333 milioane de europeni împărtășesc această monedă internațională

Moneda euro salvează milioane de turiști europeni de a fi nevoiți să schimbe bani atunci când călătoresc în aceste 18 țări, dar le permite, de asemenea, să compare imediat diferențele între țara lor de origine și destinația pe care o vizitează.

Cu toate acestea, criza economică care a afectat Europa începând cu 2008 a agrevat diferențele dintre sudul și nordul Vechiului Continent. În acest sens, la sfârșitul anului 2013 Fondul Monetar Internațional a avertizat că creșterea din zona euro va încetini din cauza „marii slăbiciuni a economiilor de la perifirie”. 

Acum, de la Bruxelles (sediul Comisiei Europene) și Frankfurt (sediul Băncii Centrale Europene) sunt impuse rețetele de austeritate economică pentru întreaga UE. Dar, cu toate că există o bancă centrală, nu există încă un tezaur comun, astfel că Guvernele nu controlează moneda în care este exprimată datoria națională. Consecința, avertizează economiștii critici, este că criza euro a transformat UE: relația voluntară și egalitară de State dispuse să cedeze o parte din suveranitate a fost înlocuită cu un nou tip de relații între țări creditoare și debitoare, care nu este nici voluntară nici egalitară, și totul este legat de euro. 

9. Globalizare

Căderea Zidului Berlinului în 1989, deschiderea ulterioară a țărilor din blocul sovietic, extinderea Uniunii Europene spre est și emergența Chinei ca o nouă putere economică globală sunt unii din factori care au accelerat procesul de globalizare acum două decenii.

Și acest fenomen pe o scară globală a lovit pe deplin industria turismului. Trebuie amintit că în 1994 au fost înregistrați un total de 536 milioane de turiști internaționali în lume. Douăzeci de ani mai tarziu, 2013 a finalizat cu 1.087 milioane de călători s-au deplasat dintr-o țară în alta. 

Așa cum indică Taleb Rifai, secretarul general al Organizației Mondiale de Turism (OMT), în ultimii ani „forțele de globalizare au început să aibă efecte reale mai ales asupra tuturor aspectelor ale vieții noastre, iar cel al călătoriile este unul dintre ele”. Astfel, a călătorii în jurul lumii a devenit parte din cultura unei planete interconectate, adaugă el. 

OMT estimează că numărul călătoriilor internaționale va ajunge la cifra de 1.800 de milioane de sosiri în 2030. Pentru atunci, 57% din sosirile de turiști internaționali au fost înregistrate în destinațiile din economiile emergente (în comparație cu 30% în 1980). 

10. Internet

Deceniul 1990 a fost martorul nașterii și extinderea Internetului la nivel mondial. Astăzi, există peste 2.500 de milioane de persoane care folosesc rețeaua și este de așteptat că vor ajunge la 5.000 de milioane până în 2015. 

Industria turismului a fost una dintre cele mai avansate în utilizarea Internetului, așa cum a recunoscut Google. Concepte, cum ar fi comercializarea în rețea, reputația online sau consumatorii conectați permanent la Internet prin intermediul dispozitivelor mobile de azi fac parte din realitate. 

11. Low cost

Deși companiile low cost au luat naștere în anii 1980 în Statele Unite, cu Southwest, aparia și extinderea lor în Europa nu a avut loc până în mijlocul anului 1990, care coincide cu liberalizarea transportului aerian și acordurile de Ceruri Deschise. Compania irlandeză Ryanair și compania britanică easyJet au fost pionere.

În orice caz, consolidarea companiilor aeriene low cost din Europa a avut un impact până la urmă în companiile aeriene tradiționale, care au trebuit săși reorienteze modele de afacere. De fapt, atunci când vorbim despre distanța scurtă și medie, frontierele dintre cele două tipuri de companii aeriene sunt neclare azi. Astfel, că din ce în ce mai multe companii low cost adaugă servicii caracteristice companiilor tradiționale, cum ar fi alegerea locului, rezervarea prin GDS și agenții de turism, zboruri de legătură …, în timp ce companiile aeriene de rețea oferă tarife de bază, fără servicii. 

În plus, conceptul low cost, bazat pe a avea o structură de costuri cât mai scăzută, s-a răspândit și la alte afaceri de turism, de la intermedierea în hotelărie, ceea ce a dus la apariția unei noi generații de agenții de turism, turoperatori online și hoteluri low cost. 

Așa cum a afirmat Alex Cruz, președintele Vueling, la târgul ITB din luna martie, „întrebarea nu este dacă va crește cererea de călătorii sau nu în următorii ani, pentru că probabil va crește, ci ce operatori vor fi acolo. Prin urmare, cei care vor putea oferi aceste prețuri scăzute vor fi cei care vor supraviețui mai bine decât alții„. 

12. OTA

O nouă generație de intermediari au început să rescrie istoria turismului începțnd cu anul 1996, an în care au luat naștere agențiile de turism online Expedia (alimentată de Microsoft și Worldspan) șTravelocity (Sabre). Ambele au fost pionere în comercializarea pe Internet a biletelor de avion, hoteluri, etc. Dacă au demonstrat ceva Online Travel Agencies (OTA) este că Internetul nu a pus capăt intermedierii. 

Apoi au venit Orbitz, Priceline … În timp ce în Europa s-a consolidat grupul eDreams Odigeo (suma din eDreams, GoVoyages, Opodo, Travellink și Liligo), care pregătește ieșirea sa pe bursă. În plus, vechii rivali Expedia și Travelocity au început să funcționeze împreună

În ultimii ani, OTA au dedicat mai multe resurse pentru a crește în Europa și Asia. Dar, de asemenea, continuă să câștige cotă de piață mai repede decât propiile site-uri hoteliere. Potrivit analiștilor din industria turismului, agenții de turism online domină piața datorită capacității scăzute de reacție a hotelurilor, iar sintomele acestui fenomen sunt foarte clare: gradul de ocupare în creștere și RevPar-ul în scădere. În acest sens, cel puțin o treime din consumatori încep o căutare a camerei de hotel a brandului. În plus, OTA câștigă bătălia în căutări și vor investi și mai mulți bani în Google pentru a-și asigura o cotă

Anul trecut, patru lanțuri hoteliere din Scandinavia, care însumează aproximativ 450 de hoteluri, au anulat contractele cu agenția online Expedia, nemulțumite de modul în care OTA resolvă probleme de paritate a prețurilor și comisioanelor. „Ne dorim să avem capacitatea sa putem controla prețurile pe toate canalele. De exemplu, să putem oferi cel mai mic preț numai pe site-ul nostru. Acest lucru nu este posibil dacă opereazi cu paritate de prețuri„, se plânge managerul unuia dintre lanțuri

Primăvara arabă a provocat din anul 2011 scăderi, progrese și noi obstacole în sosirea de turiști în țările din Africa de Nord și Orientul Mijlociu. Acest lucru a beneficiat alte destinații, printre care Spania, care a primit milioane de turiști împrumutați.  #shu#
Primăvara arabă a provocat din anul 2011 scăderi, progrese și noi obstacole în sosirea de turiști în țările din Africa de Nord și Orientul Mijlociu. Acest lucru a beneficiat alte destinații, printre care Spania, care a primit milioane de turiști împrumutați. Imagine Shutterstock.

13. Primăvara arabă

Istoria multor țări din lumea arabă s-a schimbat pe 17 decembrie 2010, atunci când un tânăr de 26 de ani și-a dat foc în Tunisia din cauza problemelor economice și nedreptatea pe care o suferea. În acel moment, s-au declanșat un val de proteste care s-a răspândit în alte țări. 

Dar Primăvara arabă a urmat cursuri foarte diferite în țările în care s-a dezvoltat. Libia și Siria au suferit războaie civile. Egiptul, după ce a dat jos o dictatură și a ales un guvern islamist, a trecut printr-o lovitură de stat în iulie 2013 și a avut loc o renaștere a violenței și a atentelor. Până în prezent, cele mai mari progrese democratice au fost realizate doar în Tunisia, tocmai în țara unde au început revoltele populare.

Toată această instabilitate din sudul Mediteranei a provocat din anul 2011 scăderi, progrese și noi pași înapoi în sosirile de turiști în multe din aceste țări. Acestea au beneficiat alte destinații, care au primit milioane de „turiști împrumutați” de la Primăvara arabă

Deși sosirile de turiști interaționali la nivel global au crescut cu 5% anul trecut, în Egipt s-a înregistrat o scădere bruscă de -18%, în schimb alte destinații din Africa au înregistrat rezultatele mai bune. Acesta a fost cazul Tunisiei (+5,4%) și al Marocului (+10%).

OMT amintește și „dificultățile grave” pe care le suferă alte destinații din Orientul Mijlociu, cum ar fi Liban și Iordania, a căror imagine exterioară este afectată de războiul civil care devastează țara vecină Siria. Cu toate acestea, potrivit OMT, „turismul în regiunea din Orientul Mijlociu și Africa de Nord, văzut în perspectiva a fost o poveste de succes în ultimele două decenii” având în vedere determinarea țărilor din acea regiune de a stimula turismul”. 

În orice caz, așa cum subliniază secretarul general al OMT, Taleb Rifai, „multe dintre schimbările care au fost demarate vor aduce transparență, progresul împotriva corupției și a monopolurilor, care va fi bun pentru afaceri”.

14. Rețele sociale

Facebook (companie fondată în 2004), TripAdvisor (2004) și Twitter (2006) sunt unele dintre platformele cele mai cunoscute din lume, unde propii utilizatori crează conținutul și interacționează într-un mediu virtual. 

În industria turismului, și deși aproape toate hotelurile au perfil pe rețelele sociale și interacționeaza, mai mult sau mai puțin, cu clienții lor, un studiu realizat de École Hotère de Lausanne și compania Rite Tiger a arătat că hotelierii și-au pierdut interesul pentru aceste site-uri ca și canal de vânzare și le văd doar ca instrumente de promovare. În orice caz, comentariile sau fotografiile pe care utilizatorii le postează pe Internet afectează direct reputatia online a companiilor de turism. De fapt, mai multe studii confirmă faptul că creșterea reputației online a unui hotel pot conduce la o creștere a prețului mediu al hotelului. 

15. Revenue Management

Companiile aeriene au fost primele companii din industria turismului, care începțnd cu anii 1980, și datorită GDS-urilor, au început să aplice tactici de Yeld management sau gestiune dinamică a prețurilor în funcție de evoluția cererii în timp real. 

Acest concept s-a răspândit masiv în alte domenii ale industriei turismului odată cu sosirea internetului și a comercializării online de camere. Astfel a luat naștere revenue managementul în hotelărie, care punea capăt pentru totdeauna sistemelor de stabilire a prețurilor fixe și pune sub presiune paritatea prețurilor pe diferitele canale, făcând mai grele relațiile dintre hotelieri și intermediari.

16. Schengen

În 1995 a intrat în vigoare Acordul Schengen, care a implicat dispariția frontierelor interne între mai multe țări din Europa. Spațiul Schengen s-a extins de-a lungul ultimelor două decenii și, în prezent include 26 de țări. 

Potrivit unui studiu al firmei de consultanță Euromonitor, „în pofida austerității economice cu care s-a confruntat recent Europa, evoluția turismului pe termen lung a beneficiat de integrarea europeană mai mare”. Promovând libertatea de circulație prin introducerea zonei Schengen sau politicii comune de vize au fost stimulate călătoriile intraregionale precum și sosirea turiștilor de pe piețele emergente, scoate în evidență Euromonitor.

Trebuie amintit faptul că în 1994, s-au înregistrat 319 milioane de sosiri de turiști internaționali în Europa. În 2013, acestea au fost de 563 de milioane, potrivit OMT. 

Dar, așa cum recunoaște Comisia Europeană, „a solicita o viză Schengen este uneori dificil șmulți turiști potențiali pot fi încetiniți și descurajați să călătorească în Europa”. De fapt, potrivit studiului comandat de Bruxelles, „în 2012 s-au pierdut un total de 6,6 milioane de potențiali turiști din șase piețe emitente (Rusia, Ucraina, China, India, Arabia Saudită și Africa de Sud), care au renunțat să călătoreasca în Europa din cauza regimului de vize al spațiului Schengen”. 

Dependenți de smartphone, 2008 poate fi considerat anul în care a început revoluția mobilă datorită lansării a 3G, apariția iPhone-ului al companiei Apple (model care a pus bazele smartphone-ului) și primele aplicații de călătorie.
Dependenți de smartphone, 2008 poate fi considerat anul în care a început revoluția mobilă datorită lansării a 3G, apariția iPhone-ului al companiei Apple (model care a pus bazele smartphone-ului) și primele aplicații de călătorie.

17. Smartphone

2008 poate fi considerat anul în care a început revoluția mobilă odată cu lansarea rețelelor 3G, apariția iPhone-ului de la Apple, model care a pus bazele Smartphone-ului și primele aplicații (apps) de călătorie

De fapt, paradigma rezervărilor de călătorie se schimbă, în principal, ca urmare a creșterii comunicațiilor mobile, așa cum indică Lee McCabe, director global al strategiei de turism al Facebook. „Oamenii migrează de pe calculatoarele lor pe dispozitivele mobile în mare viteză, deși rezervările de călătorii încă nu corespund acestei tendințe„, afirmă el. Dar, în orice caz, rezervările de călătorii last minute prin intermediul smartphone-urilor sau tabletelor sunt cele care, de moment, conduc această schimbare de paradigmă

Astfel, se estimează că pe măsură ce mai mulți oameni vor utiliza smartphone-urile și tabletele pentru a se conecta, industria turismului va avea noi oportunități de a influența fiecare etapă a călătoriei sale; de la a împărtăși, la căutarea de oportunități sau etapa finală de rezervare și cumpărare

Și în această cursă nimeni nu vrea să rămână în urmă. Anul trecut, Microsoft a achiziționat afacerea de telefoane mobile a Nokia cu 5.440 milioane de euro în numerar, cu scopul de a câștiga cota pe internetul mobil și a nu pierde și mai mult teren în fața lui Google (dezvoltatorul sistemului de operare pentru telefoane mobile Android) și a lui Apple (iPhone). 

18. Sustenabilitate

Primele conferințe internaționale pentru promovarea turismului sustenabil au avut loc în Lanzarote în 1995 și, de atunci, au fost dezvoltate mii de proiectate legate de dezvoltarea unei activități turistice mai respectuoase cu mediul și societatea. 

Adevărul este că acest concept de sustenabilitate a fost incorporat în totalitate în planificarea turismului în majoritatea destinațiilor, deși de multe ori lipsesc indicatorii care să confirme atingerea obiectivelor de sustenabilitate.

În prezent, 58% din destinațiile urbane ale Europa dezvoltă proiecte specifice pentru a promova turismul durabil, potrivit unui sondaj realizat în rândul orașelor membre ale asociației European Cities Marketing. Practic, unul din două orașe va face din sustenabilitatea turismului avantajul sau diferențial

În Germania, prima piață emitentă din lume în număr de călătorii în străinătate, „sustenabilitatea în turism nu mai este o nișă de piață„, așa cum susțin autorii raportului de tendințe ReiseAnalyse. Astfel, în viitor, la 36 de milioane de germani le-ar plăcea ca vacanțele lor să fie sustenabile. Dar, așa cum recomandă experții, va fi necesar ca vacanțele sustenabile să nu fie mai scumpe comparativ decât altele „normale” și ca nevoile de bază ale acestor tipuri de călătorii să fie satisfăcute

19. Suprime

Creditele suprime, de obicei, legate de creditele ipotecare și cu un nivel de risc mai mare decât media, au înregistrat o expansiune pe piețele financiare în timpul anilor 2000. Dar castelul de cărți de joc s-a prăbușit în august 2007. Criza creditelor ipotecare suprime s-a agravat, iar în Statele Unite, după mai multe falimente și planuri de salvare, s-a ajuns la ziua neagră din 15 septembrie 2008. La acea dată a fost declarată în faliment bancă de investiții Lehman Brothers. Atunci s-a declanșat panica financiară, rezultând o criză pe o scară globală

Conform datelor publicate de OMT, sosirile turistice internaționale au scăzut cu 4% în 2009. Pe regiuni, Europa a încheiat acel an cu o scădere de 6%, iar America a suferit o scădere de 5%. Dar turismul a arătat o capacitate de recuperare rapidă la nivel mondial și în 2010 a depășt chiar cifrele pre-criză

20. Terorism 

Deși acte de terorism au fost comise de secole, impactul lor asupra opiniei publice la nivel mondial a crescut pe măsură ce lumea a devenit tot mai globală și interconectată. Dar atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 în Statele Unite, pe lângă modificarea geostrategiei la nivel mondial, au avut o altă consecință directă asupra industriei turismului: au dezlănțuit paranoia cu privire la siguranță, făcând mai dificile și mai incomode călătoriile cu avionul din acel moment. 

Un alt fapt semnificativ este că, la mijlocul anilor 1990, industria turismului a fost pusă în centrul atenției a numeroaselor organizații teroriste datorită importanței economice pe care sectorul l-a câștigat și vizibilității sale la nivel internațional. A comite atentate împotriva turiștilor îți asigură titluri în presă din întreaga lume și poate reduce drastic cererea în piețele emitente, destabilizând în întregime economia unei țări. Această strategie teroristă s-a reflectat în atacurile din Luxor (1997), Bali (2002) și Sharm El Sheikh (2005). 

 

Sursă: hosteltur.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.